In een Position Paper leggen VNG en IPO een wenslijstje op tafel met betrekking tot ‘Kansen voor de fiets bij verduurzaming mobiliteit’.
Centrale boodschap is dat de fiets niet alleen is in te zetten voor bereikbaarheidsopgaven, maar vooral ook als middel om thema’s zoals energietransitie, luchtkwaliteit, gezondheid, sociale inclusie en economische ontwikkeling invulling te geven. ‘’Per euro koopt de overheid met fietsmaatregelen meer duurzame mobiliteit dan alleen een investering in auto en OV.”
Naast een belastingvrije parkeerplek bij stations pleiten beide organisaties ook voor een verhoging van de belastingvrije kilometervergoeding door werkgevers voor woon-werkverkeer met de fiets, namelijk 25ct/km ipv de nu toegestane 19 ct/km.
Verder stellen ze dat de exploitatie en het beheer van stationsstallingen financieel nog altijd niet is geregeld en dringen aan op een evenredige kostenverdeling tussen decentrale overheden en vervoerders.
Ook moet er onderzoek komen naar de mogelijkheid om het verkeersexamen weer verplicht onderdeel van het curriculum van het basisonderwijs te maken, vinden VNG en IPO.
Tenslotte merken de organisaties nog op dat in het regeerakkoord de aandacht voor fiets weliswaar is toegenomen, maar de voor fiets beschikbaar gestelde €100 miljoen betekent dat nog altijd minder middelen beschikbaar zijn dan in de vorige kabinetsperiode.
Centrale boodschap is dat de fiets niet alleen is in te zetten voor bereikbaarheidsopgaven, maar vooral ook als middel om thema’s zoals energietransitie, luchtkwaliteit, gezondheid, sociale inclusie en economische ontwikkeling invulling te geven. ‘’Per euro koopt de overheid met fietsmaatregelen meer duurzame mobiliteit dan alleen een investering in auto en OV.”
Naast een belastingvrije parkeerplek bij stations pleiten beide organisaties ook voor een verhoging van de belastingvrije kilometervergoeding door werkgevers voor woon-werkverkeer met de fiets, namelijk 25ct/km ipv de nu toegestane 19 ct/km.
Verder stellen ze dat de exploitatie en het beheer van stationsstallingen financieel nog altijd niet is geregeld en dringen aan op een evenredige kostenverdeling tussen decentrale overheden en vervoerders.
Ook moet er onderzoek komen naar de mogelijkheid om het verkeersexamen weer verplicht onderdeel van het curriculum van het basisonderwijs te maken, vinden VNG en IPO.
Tenslotte merken de organisaties nog op dat in het regeerakkoord de aandacht voor fiets weliswaar is toegenomen, maar de voor fiets beschikbaar gestelde €100 miljoen betekent dat nog altijd minder middelen beschikbaar zijn dan in de vorige kabinetsperiode.