Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
Zoeken
Zoek in kennisbank
Zoek in bijeenkomsten
Zoek in adressenboek
Over Fietsberaad
inloggen
Nieuws
Nieuwsbrieven
Bijeenkomsten
Aankomende bijeenkomsten
Meld uw bijeenkomst aan
Kennisbank
Kennisdocument uploaden
Alle kennis
Over de kennisbank
Tools
Adressenboek
Themasites
Platform Ruimte voor lopen
Platform Veilig Fietsen
Tour de Force
Menu openen
Nieuws
Bijeenkomsten
Kennisbank
Adressenboek
Over Fietsberaad
Themasites
Mijn profiel
Gebruiker
Home
/
Kennisbank
/
Toelaten speedpedelec op fietspad lijkt niet onveiliger
/
Snelheidsverschillen zijn
Terug naar overzicht
Snelheidsverschillen zijn
M. Warmink
18-04-2023 om 11:19
Snelheidsverschillen zijn het probleem. De oplossing: koppel de maximum snelheid aan de rijstrook ipv aan het vervoermiddel. Fietspad: max. 25 km/u. Wil je harder fietsen, dan ga je naar de rijstrook waar je 30, 50 of 60 km/u mag, en dat kan ook de autoweg zijn. Opoefiets, brommer of e-bike, dat maakt niet uit, als je maar niet harder fietst dan toegestaan op de rijstrook van je keuze.
Nog beter: op drukke fietspaden 2 rijstroken voor 1 rijrichting, net zoals op veel autowegen. Zo kun je veilig en rustig rechts rijden, en doorrijders kunnen naar links.
Ook veel veiliger: speedpedelecs en e-bikes met geluid als ze harder gaan dan 20 km/u. Hoe harder je fietst, hoe meer geluid - al hoeft dat natuurlijk niet de herrie van een brommer of auto te evenaren. Dat je speedpedelecs en racefietsers (bijna) niet hoort aankomen, verhoogt (het gevoel van) de onveiligheid.
Log in om te reageren
inloggen
Terug naar 'Toelaten speedpedelec op fietspad lijkt niet onveiliger'
Submenu openen
Snelheidsverschillen zijn
Document uploaden
Scroll naar boven