Snelheidsverschillen zijn

Snelheidsverschillen zijn het probleem. De oplossing: koppel de maximum snelheid aan de rijstrook ipv aan het vervoermiddel. Fietspad: max. 25 km/u. Wil je harder fietsen, dan ga je naar de rijstrook waar je 30, 50 of 60 km/u mag, en dat kan ook de autoweg zijn. Opoefiets, brommer of e-bike, dat maakt niet uit, als je maar niet harder fietst dan toegestaan op de rijstrook van je keuze.
Nog beter: op drukke fietspaden 2 rijstroken voor 1 rijrichting, net zoals op veel autowegen. Zo kun je veilig en rustig rechts rijden, en doorrijders kunnen naar links.

Ook veel veiliger: speedpedelecs en e-bikes met geluid als ze harder gaan dan 20 km/u. Hoe harder je fietst, hoe meer geluid - al hoeft dat natuurlijk niet de herrie van een brommer of auto te evenaren. Dat je speedpedelecs en racefietsers (bijna) niet hoort aankomen, verhoogt (het gevoel van) de onveiligheid.
Scroll naar boven