Hoe zit het met het veili

Hoe zit het met het veiliggevoel van de gemiddelde fietser op het fietspad? Wat is de invloed van de snelle Pedelec op dit veiligheid gevoel? Deze belangrijke invalshoek heeft tot nu toe (bewust) ontbroken. Blijkens enquêtes is er een negatieve ontwikkeling in dit gevoel van veiligheid. Zijn we de brommers net kwijt op het fietspad, komt er een nieuw soort stille "brommers" voor terug. Snelheid verschillen dragen bij aan gevoel (on)veiligheid. Fietsongevallen worden zelden gemeld en zijn geen graadmeter. Per saldo zal het aantal fietsers m.i. afnemen door pedelec op fietspad.

Reacties

Helemaal met je eens Henk. Ik weet niet hoe de speedpedelecer zich gedraagt in de stad, maar hier bij ons in de grensstreek zie ik er heel fel met de fiets door de dorpen rijden. Kijken  naar niemand remmen niet of weinig af bij zijstraten van rechts in de 30-km-zone. Rijden ook echt de max. snelheid alsof ze in een auto rijden. Ik houd ruimte tussen geparkeerde auto's op de dijk waar ik woon en wordt bijna geraakt door een speedpedelecer die ik pas hoor als ie naast me is. In onze streek hebben ze de bussen naar de grote bedrijven afgeschaft, omdat iedereen langer of vroeger thuis wilde zijn die in shifts werkt en dan de auto maar nam. Toen kwma de e-bike en nu is er de Speedpedelec. Er zijn al teveel verschillende vormen van fietsen. Met de bakfietsen. transportfietsen enzzz. er bij. Verschillende vormen om kinderen naar school te vervoeren. Fietspaden zijn op veel plekken nog niet eens breed genoeg. Ouderen en kinderen die een fietstochtje maken, Moet je niet mengen met al die geweld en brede voertuigen. Kijk in Vlaanderen, daar heeft men de fietspaden helemaal niet, op veel plekkern zijn ze niet breder dan een smalle fietsstrook bij ons. en dat noemt men een fietspad. Daar leggen ze de ene na de andere fietstraat aan. 
Scroll naar boven