‘Zoveel fietsers die toch zo weinig aandacht vragen, het wekt elke keer weer verbazing’. Zo begon het eerste redactionele commentaar in dat nummer. 18 jaar en 43 nummers later kunnen we concluderen dat er gelukkig veel is veranderd. Het belang van de fiets wordt meer erkend. En we weten meer over de effecten van maatregelen om het fietsen te promoten en veiliger te maken.
Het Fietsberaad heeft met de uitgave van Fietsverkeer hier aan bijgedragen. Door onderwerpen te agenderen, door te publiceren over eigen onderzoek en onderzoek en ervaringen van anderen en praktische handreikingen te bieden voor de oplossing van actuele vraagstukken.
In 43 nummers verschenen vele honderden korte en langere artikelen. Een paar willekeurige voorbeelden. In het eerste nummer ging het al over de noodzaak om de fietsparkeervoorzieningen bij stations te verbeteren. In nummer 4 kwam de kwaliteit van fietspadverhardingen aan de orde. Nummer 10 wijdde een bijdrage aan de problemen die bromfietsers en snorfietsen meebrachten. We schrijven dan 2005. Een jaar later ging het in nummer 13 over de opkomst van de deelfiets in het buitenland; in nummer 16 onder meer over de afstelling van verkeerslichten. En in nr. 19 (2008) verscheen het artikel: De elektrische fiets heeft toekomst.
Nummer 28 was een bijzonder nummer, met een uitgebreide terug- en een vooruitblik ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van Fietsberaad. ‘In het spoor van de oranje omafiets’, die net opkwam.
Vanaf nummer 32 verschenen ook regelmatig Dossiers, met gebundelde kennis en praktische adviezen over onderwerpen als bijvoorbeeld mobiliteitsmanagement, gladheidsbestrijding (32), stallingen (33), de nog steeds veelbesproken fietspaaltjes (35) en ouderen (37). En in het laatste nummer: de deelfiets (43).
Reden om te stoppen met Fietsverkeer is dat de productie van zo’n tijdschrift kostbaar is en er in dit digitale tijdperk voldoende alternatieven zijn om fietskennis breed te verspreiden. Wie op de website op Kennisbank klikt, vindt daar een schat aan informatie hoe fietsen veiliger en aantrekkelijker te maken is, afkomstig van CROW-Fietsberaad en van tal van andere relevante bronnen. En natuurlijk houden we u via de nieuwsbrief van alle actuele ontwikkelingen op de hoogte!