Syntus ontwikkelt eigen fietsdeelsysteem

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:30-11-2016

Syntus heeft een een eigen fietsdeelsysteem ontwikkeld: Keobike. Bedenker is Rob Plooy, manager flexibele diensten van Syntus.&


Plooy verdiepte zich in deelfietsen en ‘scharrelde’ een zeer geavanceerd systeem bij elkaar: eigentijdse Van Moof-fietsen, een elektronische slot op de fiets dat werkt met het LoRa-netwerk (internet of things), blue tooth en een app, dat alles geparkeerd in een bijzonder fietsparkeersysteem: een fietscarroussel waarin fietsen hangen. Keobike werd de naam van het systeem, verwijzend naar Keolis, de naam van het moederbedrijf van Syntus.

De 240 deelfietsen komen te staan op 20 verschillende locaties, vooral in de grote kernen: Harderwijk, Ede-Wageningen en Apeldoorn. Daarnaast locaties als transferium Wittenberg, een locatie rond Epe/Vaassen en Otterlo. Het idee is dat de deelfietsen vooral gebruikt gaan worden als natransport voor frequente reizigers, niet op de eerste plaats toeristen. Plooy: ‘We denken aan locaties als invalswegen bij de grens van de bebouwde kom. Er zijn bijvoorbeeld reizigers die komen met de bus aan in Apeldoorn en stappen over bij het station en dan gaan ze deels weer dezelfde weg terug om bij het bedrijventerrein te komen waar ze werken. Als ze kunnen over stappen op de deelfiets bij binnenkomst van de bebouwde kom is dat handiger.’

Het systeem is bedacht als een alternatief voor buslijnen die worden opgeheven. De deelfiets is straks een van de alternatieven. Maar niet iedereen fietst. Robert Oude Elberink, commercieel manager: ‘Daarom hebben we daarnaast ook vraagafhankelijk vervoer, de Kolibri. En voor sommige mensen is de regiotaxi een alternatief.’ Syntus kan de investeringen doen omdat het bedrijf wel de subsidie op de DRU’s van de opgeheven lijnen binnenkrijgt.

Syntus wilde geen bestaand fietsdeelsysteem kopiëren. De OV-Fiets moet je altijd weer inleveren waar je hem gehaald hebt. In 2016 werden er twee systemen gepresenteerd: Hopperpoint in Eindhoven en Gobikes in Rotterdam. Allebei niet wat Plooy voor ogen had. ‘Te duur, niet simpel genoeg.’ E-bikes ziet hij sowieso voor dit doel niet zo zitten. ‘E-bikes zijn heel vaak genoemd, zo vaak dat ik er een beetje opstandig van werd. Op afstanden tot 6 à 7 kilometer willen mensen geen e-bike, is mijn overtuiging.’

Het gebruik van het fietsdeelsysteem is moeilijk te voorspellen zeggen Oude Elberink en Plooy. ‘Als een buslijn verdwijnt gaan mensen opnieuw nadenken hoe ze hun reis zullen maken, misschien kiezen ze in plaats van de bus iets heel anders.’

Het fietsdeelsysteem blijft in ieder geval de looptijd van de concessie Veluwe bestaan, eind 2020. Een pilot wil Plooy het niet noemen, ‘een pilot van 4,5 jaar is wel heel lang’. In de provincie Utrecht gaat Syntus in totaal 100 fietsen neer zetten op 5 locaties.

Syntus ziet de deelfiets als een van de alternatieven voor het verminderd aanbod van openbaar vervoer. Oude Elberink: ‘We zijn veranderd van een OV-aanbieder in een mobiliteitsaanbieder. Lijnen zijn gestrekt en we gaan op zoek naar flexibeler vormen van mobiliteit, naar manieren om de vraag anders invullen.’ De Veluwe kreeg een lijnenplan met hoogwaardige, hoogfrequente hoofdljnen, Oude Elberink:  ‘Zo snel, zo comfortabel mogelijk en onderliggend daaraan alternatieven als deelfiets of deelauto, soms toch een bus of vraagafhankelijk vervoer.’

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Syntus ontwikkelt eigen fietsdeelsysteem

Scroll naar boven