Het is zeer te waarderen dat Rotterdam deze stap zet. Al is het wel bijzonder dat als je im een buurtgemeente woont en woon-werk naar Rotterdam rijd, je "door twee regelgevingen" heen moet rijden.
Het is nog steeds verbazingwekkend dat veel wegbeheerders en het Ministerie het nu al 3 jaar met droge ogen aanzien dat 1000-en speed-pedelec rijders elke dag een keuze moeten maken tussen het overtreden van Artikel 5 van de Wegenverkeerswet of het rijden op een verplicht fietspad met als dreiging € 95 boete. En dit allemaal omdat overheden hun zorgplicht ten aanzien van de veiligheid van deze categorie weggebruikers gewoon niet wensen waar te maken (de hierboven genoemden uitzonderingen natuurlijk niet te na gesproken).
Ook in een enkel commentaar op dit bericht blijkt nog steeds dat veel "deskundigen" blijven redeneren vanuit foutieve aannames omtrent de aard, het karakter en het gebruik van de speed-pedelec (je kan zelden 45 km/uur rijden met zo'n fiets, terwijl een ingereden brommer makkelijk 50+ km/uur rijd). Als we nog langer wachten met een landelijke aanpak, zullen velen hun toevlucht nemen tot het opvoeren van e-bikes.
De huidige wetgeving stimuleert wetteloos gedrag. Bovendien ontmoedigen we het gebruik van een alternatief voor de auto op de middellange woon-werk afstand. De Belgen zijn ons inmiddels al voorbij. Daar worden 3x zoveel speed-pedelecs per jaar verkocht, ondanks de belabberde fietsinfrastructuur.
Waar blijft Nederland fietsland?