Een goede eerste stap om snelfietsers de keuze te geven om op fietspad of rijbaan te gaan rijden. De invulling van die keuzemogelijkheid d.m.v. een ontheffing verdient dan weer geen hoofdprijs, stel je voor dat je door 5 verschillende gemeenten moet fietsen en bij elke gemeente ontheffing moet aanvragen... Dan is de Belgische invulling al veel beter met een snelheidsdeken van 30 km/u binnen de bebouwde kom.
Ik zie deze ontwikkelingen als groeistuipen: men is niet gewend aan speed pedelecs op de weg die te langzaam zijn op de rijbaan en te snel op het fietspad. Het zou al schelen als de overheid haar warmhartige steun uitspreekt voor het gebruik van speed pedelecs als alternatief voor de auto en daar beleid op inricht. Mijn gevoel is dat de auto nog steeds als norm gezien wordt en dat andere weggebruikers zich daar op moeten aanpassen.
Dit is echter slechts een kwestie van tijd... de Belgische overheid heeft die voorkeur voor speed pedelecs wél uitgesproken met bijpassende beleidsmaatregelen en mede daardoor zijn de speed pedelecs daar nu razend populair.