Amsterdam is de eerste gemeente die gebruik maakt van de nieuwe bevoegdheid van gemeenten om dit te doen.
Om te zorgen voor een soepele overgang voor alle weggebruikers, worden duidelijke verkeersborden geplaatst en komen er tijdelijke wegmarkeringen. Zo weten snorfietsers precies waar ze de rijbaan op moeten, aldus de gemeente. Komende week ontvangen alle snorfietsers in Amsterdam en de omliggende gemeenten een brief over de maatregel. In het voorjaar volgt een grote voorlichtingscampagne voor snorfietsers én voor ander wegverkeer. Ook komt er een voorlichtingsprogramma op Amsterdamse scholen.
De eerste twee maanden na invoering worden verkeersregelaars ingezet om snorfietsers te informeren en op weg te helpen. Direct na invoering start de gemeente een uitgebreid monitoring- en evaluatieonderzoek. Hierbij zal onder meer gekeken worden naar de drukte, snelheid, hinder, reacties van overig verkeer, de veiligheid van snorfietsers en de interactie tussen de verkeersdeelnemers. Voor het rijden zonder helm of rijden op fietspaden waar dat niet is toegestaan, geldt een boete van 95 euro.
Afgelopen zomer hebben bijna 4700 mensen een zienswijze ingediend over de plannen van de gemeente. Er zijn in de zienswijzen geen nieuwe argumenten aangedragen die leidden tot grote wijzigingen in de eerder gepubliceerde plannen, zo stelt Amsterdam. Het verkeersbesluit is op 17 december in de Staatscourant gepubliceerd. Tegen het verkeersbesluit van de gemeente kunnen belanghebbenden nog zes weken in beroep gaan. Die periode start op 18 december 2018.