Om het even duidelijk te

Om het even duidelijk te maken: in Nederland wordt voor meetwaarden luchtkwaliteit voor ozon (M.M. ca 48 g/Mol) microgram per kubieke meter gebruikt. De EU-streefwaarde uit 2008 is 120 microgram per m3  dus 57 ppb(v).. Discussie: is het ppb(v) of ppb (Mol)  in de tekst ? . Ik neem aan ppb(v). Een streefwaarde wil niet zeggen dat hij veilig is, op luchtmeetnet zie je een veilige bovengrens van 40 microgram per m3 (19 ppb of de 20 ppb bij benadering in dat rapport), daarboven is de luchtkwaliteit al matig.. We hebben nu gemerkt dat ondanks de enorme hoeveelheid zon en hoge temperaturen dat er geen smogwaarschuwing  (>180 microgram per m3 lucht of 92 ppb(v))was en dat is vroeger anders geweest. De verbrandingsmotor ( auto's, bussen, schepen, vliegtuigen,brommers en snorfietsen) is in of boven de stad  minder actief geweest ( Covid-19), maar daar komt nu alweer verandering in, zeker in R'dam en zeker op de momenten dat we het vaakst fietsen. . Opgelet de stijging van de daggemiddelde concentratie van ozon in de lucht gaat niet meteen omhoog net zoals hij niet meteen omlaag gaat als er minder verbrandingsmotoren rondrijden, daar zit een lag time tussen. Ik hoop dat de lezers nu beter de waarden uit dit rapport kunnen vergelijken met waarden op de luchtmeetnet.nl-site. Maar de hamvraag is wat we met deze resultaten en ervaringen gaan doen? BAU Business As Usual?
Scroll naar boven