SWOV heeft
dit rapport opgesteld ten behoeve van de Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving van het Planbureau voor de Leefomgeving. In alle vier scenario’s van die toekomstverkenning, combinaties van hoge en lage economische groei en snelle en vertraagde klimaattransitie, neemt het aantal ernstige en matige verkeersgewonden toe. De fietsmobiliteit neemt in al deze scenario’s, in meer of mindere mate, toe.
Voor de verkeersveiligheidsprognoses heeft SWOV de ongevalsrisico’s van de afgelopen decennia geëxtrapoleerd naar 2040 en gecombineerd met de mobiliteitsprognoses. In 2040 verwacht men een totaal aantal ernstig verkeersgewonden van 9.300 tot 9.700, tegenover 7.300 in 2023. Het aantal matig verkeersgewonden stijgt van 18.000 naar 24.800. Ook zal het aantal verkeersdoden toenemen naar 720 tot 760. In 2024 was dit 675. Na 2040 zullen deze cijfers naar verwachting blijven toenemen, vooral als de mobiliteit sterk blijft groeien.
Fietsdoden
Het aantal verkeersdoden onder fietsers neemt het sterkst toe van alle vervoerwijzen, van 144 in 2024 naar 225-235 in 2040 voor fietsongevallen met een motorvoertuig en van 102 naar 170-172 voor ongevallen zonder betrokkenheid van een motorvoertuig. Op meervoudige ongevallen met motorvoertuigen en ongevallen met scootmobielen na daalt het aantal verkeersdoden voor alle andere vervoerswijzen.
Ook onder ouderen constateert SWOV een sterke toename van het aantal verkeersdoden. Waar het aantal verkeersslachtoffers onder 0-60 jarigen gelijk blijft of zelfs daalt neemt dat onder 60-plussers toe van 353 in 2024 naar 450-460 in 2040.
Fietsgewonden
Het aandeel ernstig fietsgewonden onder alle ernstig verkeersgewonden is momenteel 70 procent, maar dit zal in 2040 zijn gestegen tot 80 procent. Het aantal ernstig fietsgewonden neemt toe van 5.100 in 2023 tot 7.300-7.600 in 2040. Onder de ernstig verkeersgewonden stijgen de cijfers in zowel de leeftijdscategorie 30-59 als 60+.
Ook onder de matig verkeersgewonden is het aantal fietsslachtoffers verantwoordelijk voor de volledige stijging van het totaal. Hierbij is sprake van een stijging in alle leeftijdsgroepen, het sterkst in de categorie 30-59.
Voertuigautomatisering
Wat betreft de impact van voertuigautomatisering op de verkeersveiligheid concludeert SWOV dat het uiterst onzeker is in welke mate geautomatiseerde besturing veiliger is dan menselijke bestuurders en of deze ongevallen zal voorkomen waarbij menselijke fouten een rol spelen. Mogelijke effecten van deze technologische ontwikkeling op de verkeersveiligheid zijn daarom niet meegenomen in de prognoses. SWOV wijst er wel op dat op de lange termijn de verkeersveiligheidsvoordelen van deze systemen aanzienlijk kunnen zijn.
Bron: SWOV