Realtime monitoren van fietsgedrag moet leiden tot betere verkeersontwerpen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:27-11-2019
De Leeghwaterstraat op de TU Delft Campus is officieel in gebruik genomen als ‘living lab’ voor onderzoek naar het fietsgedrag en autonoom rijden. Onlangs vond het eerste fietsexperiment plaats.

  • tudelft_fietsen-(1).jpgLangs de Leeghwaterstraat – die recent werd omgebouwd tot fietsstraat - zijn masten neergezet voor het monitoren van auto-en fietsverkeer. Ze zijn uitgerust met onder meer camera’s, radarsensoren en wifi-trackers.

    In de straat fietsten 50 deelnemers 1,5 uur lang heen en weer en voerden daarbij een aantal opdrachten uit, zo meldt de TU Delft. Zo moesten ze elkaar in twee groepen tegemoet fietsen en passeren, juist in groepjes over de straat rijden of op een kruising invoegen. De deelnemers droegen allemaal een rood petje met daarop een specifieke markering, waarmee ze goed te herkennen en te volgen zijn op de camerabeelden.

    Doel van het experiment is onder andere om fietsgedrag beter te leren begrijpen en modellen voor fietsverkeer te ontwikkelen die kunnen worden gebruikt bij het verbeteren van ontwerpen voor bijvoorbeeld fietspaden en kruispunten.

    Foto: TU Delft

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Realtime monitoren van fietsgedrag moet leiden tot betere verkeersontwerpen

No data found
Scroll naar boven