Proef verplaatsen haaientanden geslaagd

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:15-04-2024
De proef waarbij op drie drukke kruispunten in Amsterdam de voorrang tussen fietsers is gewijzigd is geslaagd. De subjectieve en de objectieve verkeersveiligheid verbeterde door het verplaatsen van de haaientanden en de nieuwe voorrangssituatie sluit beter aan bij het gedrag van fietsers, zo blijkt uit de effectmeting van DTV Consultants.

In de nieuwe voorrangssituatie moeten fietsers op de voorrangsweg voorrang verlenen aan overstekende fietsers die het kruispunt afrijden. Dit voorkomt dat kruisende fietsers op de rijbaan moeten wachten. De proef met de verplaatste haaientanden startte in november 2023. Voor en tijdens de proef voerde DTV fietstellingen uit via camera-observatie. Tijdens de proef is een online vragenlijst over de kruispunten uitgezet, bijna 900 fietsers vulden die in en deelden hiermee hun ervaringen op één of meer van de kruispunten.   
 

Figuur: Verplaatsing haaientanden op het Weesperplein (Bron: Amsterdam Bike City)
 
Uit de resultaten blijkt dat het aantal voorrangsconflicten op de drie kruispunten in totaal met tweederde is afgenomen, wat betekent dat de objectieve veiligheid is toegenomen. Op één kruispunt (Weesperplein – Sarphatistraat) nam het aantal conflicten niet af, maar dat was hier al laag omdat fietsers zich hier voor de proef al gedroegen alsof de voorrang was gewijzigd.
Driekwart van de fietsers vindt de aanpassing goed voor de verkeersveiligheid. Zestig procent merkte in eerste instantie niet dat de voorrangssituatie was aangepast. De meerderheid van de fietsers zegt bij het voorrang geven aan andere fietsers vooral te letten op de haaientanden op de weg. Slechts drie procent let vooral op het voorrangsbord.
Over de vraag of de oplossing bijdraagt aan de overzichtelijkheid van het kruispunt en de doorstroming van fietsers zijn de meningen verdeeld. Respondenten die de oplossing een goed idee vonden voor specifieke kruispunten in de stad konden hiervoor tien kruispunten markeren op een kaart.
 
Op de drie kruispunten waar het onderzoek plaatsvond blijft de nieuwe voorrangssituatie behouden en waarschijnlijk zal deze op meer kruispunten worden toegepast. Er is nog wel onderzoek nodig naar de voorwaarden waaronder deze aanpassing binnen de huidige wet- en regelgeving kan worden toegepast. Juridisch hoort een fietspad langs een voorrangsweg ook voorrang te hebben.
 
 
Bron: Amsterdam Bike City
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Proef verplaatsen haaientanden geslaagd

Scroll naar boven