Speedpedelec-rijders kunnen de ontheffing aanvragen onder de voorwaarden dat ze hun snelheid aanpassen aan de andere fietspadgebruikers en dat ze niet harder fietsen dan 30 km/h. De provincie Utrecht en de deelnemende gemeenten willen met deze maatregel het gebruik van de speedpedelec bevorderen, vanuit de gedachte dat ritten met deze snelle fiets vaak autoritten vervangen. Veel speedpedelec-rijders voelen zich kwetsbaar tussen het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan, en hun snelheid ligt meestal lager.
Onderzoek van DTV Consultants wees al uit dat toelating van de speedpedelec op het fietspad de verkeersveiligheid niet lijkt te beïnvloeden. Deze conclusies was mede gebaseerd op de resultaten van pilots met ontheffingen in Amersfoort en Rotterdam. Die lieten zien dat er geen toename in het aantal meldingen van ongevallen of klachten met speedpedelecs was. De provincie Utrecht verwacht een vergelijkbaar resultaat van de huidige proef.
Veilig Verkeer Nederland is het niet eens met de maximumsnelheid van 30 km/h in de proef, omdat er landelijk een maximumsnelheid van 25 km/h geldt op fietspaden. De organisatie wijst op de snelheidsverschillen en problemen bij het inschatten van de snelheid, die tot gevaarlijke situaties kunnen leiden bij het inhalen en oversteken.
Gemeenten die deelnemen aan de proef zijn Utrecht, Amersfoort, Zeist, Soest, Veenendaal, Nijkerk, Barneveld en Wageningen. Mogelijk sluiten andere gemeenten zich nog aan. Registratie van de ontheffing voor alle locaties gebeurt centraal via de gemeente Utrecht.