OV-fiets leidt tot minder autogebruiik

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-05-2010

De klant van OV-fiets is een tevreden klant, die vooral kiest voor de snelheid en het gemak van dit systeem. Dit blijkt volgens de Fietsersbond uit een klantenonderzoek&onder 11.500 OV-fietsklanten. Meer dan de helft van de klanten geeft aan vaker met de trein te reizen dankzij de OV-fiets en meer dan 15% van de klanten maakt minder gebruik van de auto.


Zowel het klantenbestand van OV-fiets als het aantal ritten dat met de OV-fiets gemaakt wordt, is tussen 2007 en 2009 meer dan verdubbeld. Het aantal abonnees is gestegen tot 67.000 en het aantal ritten tot 670.000. Als belangrijkste redenen om te kiezen voor de OV-fiets noemt men gemak, vrijheid, snelheid, lage kosten en milieu. Verder meldt de Fietsersbond dat:
• 8 % van de gebruikers aangeeft dat ze op hun meest gebruikte OV-fietslocatie eerder de reis met de auto aflegden;
• 3 % werd voorheen opgehaald door een auto;
• 15 % geeft aan op alle OV-fietslocaties 1 of meerdere autoritten te vervangen door de combi trein – OV-fiets.
Uit het klantenonderzoek kwamen ook enkele problemen voor de OV-fietsorganisatie naar voren. Deze zitten vooral in de beschikbaarheid van fietsen op een aantal locaties en het toezicht op de automatische verhuurlocaties. Vergeleken met 2007 is het aantal mensen dat op een huurlocatie geen fiets meer aantrof, toegenomen. 

Sinds 2007 is het aantal locaties waar de OV-fiets gehuurd kan worden gegroeid tot ruim 200, met in totaal ongeveer 4500 fietsen. Naast uitbreiding van het aantal verhuurlocaties rondom NS-stations zijn de OV-fietsen ook te huur buiten de stations, bijvoorbeeld bij metro- en bushaltes, op P&R-terreinen en op het mediapark in Hilversum.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

OV-fiets leidt tot minder autogebruiik

Scroll naar boven