In 1986 was het fietsaandeel in de stad nog 63%, in 2012 nog maar 14%. De gemeente Beijing wil dit aandeel opschroeven tot 20% in 2020. De Nederlandse bureaus Ecofys en Royal HaskoningDHV onderzochten met de China Academy of Transportation Sciences de huidige verkeerssituatie in Beijing en de oorzaken van de vermindering van het aantal fietsers.
Het team ontwikkelde een strategie om de tendens om te buigen en legde aanbevelingen voor aan de Asian Development Bank en de gemeente Beijing. Die behelzen onder meer goede fietsroutes en fietsstallingen, verbetering van het openbare deelfietssysteem, stedelijke functies moeten meer mengen zodat reisbestemmingen binnen fietsafstand komen. Verder moet fietsen integreren in een hoogwaardig openbaarvervoersysteem. En ook fietsen moeten een integraal onderdeel vormen van de stedelijke verkeersplanning, waarbij gezaghebbende politici en ambtenaren fietsen met overtuiging promoten.
Er is in het project ook een toolkit ontwikkeld waarmee andere grote steden in Azië en Oceanië hun eigen fietsbeleid kunnen ontwikkelen. Deze toolkit is straks voor iedereen beschikbaar bij de Asian Development Bank.