In Den Bosch is onder meer geëxperimenteerd met verschillende lichtsterktes: 100 en 200 lux, twee of vier keer zoveel dan de gebruikelijke 50 lux. De twee lichtniveaus uitgevoerd met led of met traditionele tl-buizen werden gecombineerd met mintgroen of rood geschilderde looppaden. De looppaden zijn voorzien van nummers om het zoeken makkelijker te maken.
Aanleiding voor de upgrading is het vervangen van rekken in bewaakte stallingen die niet onder het Ruimte voor de Fiets-programma vallen (stallingen zonder capaciteitstekort). Het plan is om ook in deze stallingen de oude rekken met hart-op-hartafstand 30 centimeter te vervangen door rekken met hart-op-hartafstand van minimaal 37,5 centimeter en tegelijkertijd de stallingen op te fleuren. Ook de ingang van de stalling krijgt extra aandacht. Een rode loper en een houten leuning met ingebouwde led-verlichting geven een chique uitstraling.
Per stalling kost de verbouwing zo’n 2 tot 4 ton. Totaal zijn er 43 stallingen die voor de upgrading in aanmerking komen. In het komende nummer van Fietsverkeer gaan we uitgebreid in op deze nieuwe NS-aanpak.