Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Motivatie om te gaan fietsen wordt niet extra getriggerd met financiele vergoedingen

Motivatie om te gaan fietsen wordt niet extra getriggerd met financiële vergoedingen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:10-10-2016

Werknemers doen niet mee aan fietsstimuleringsprogramma&'s omdat ze er door de werkgever toe worden aangezet met bijvoorbeeld financiële vergoedingen. Veel meer speelt de mate van controle die de fietser ervaart door te gaan fietsen.


Dat stellen onderzoekers van de SPARK Campus, de innovatiecampus voor de bouw. Een initiatief van onder andere de TU/e en de provincie Noord-Brabant.

In Living Labs wil men met inbreng van de gebruikers inzicht krijgen mogelijkheden om de overstap van auto naar fiets te bevorderen. Dat gebeurt onder andere met het testen innovaties op de snelfietsroute F59 van ’s-Hertogenbosch naar Oss.

Als vertrekpunt is nu eerst een onderzoek uitgevoerd om de gedragsintentie om te gaan fietsen naar het werk te meten van werknemers. Hiervoor zijn bedrijven langs de F59 benaderd.

Financiële vergoedingen door de werkgever zijn niet de trigger die werknemers aan het fietsen zet. Veel meer speelt de mate van controle die de fietser ervaart door te gaan fietsen. Een snelfietsroute draagt hier goed aan bij aangezien je als gebruiker in hoge mate kunt voorspellen hoe laat je arriveert op je werk, aldus het onderzoek.

Voorts speelt de invloed van familie ook een grote rol terwijl veel gedragsonderzoeken ervanuit gaan dat de collega’s een grotere invloed hebben dan familie. Ook maakt uit of je in het verleden gefietst hebt. Bedrijven kunnen hierop inspelen door hun werknemers kennis te laten maken met een e-bike. Een eerste positieve ervaring met fietsen kan dan bijdragen aan overstap van de auto naar de fiets.

En verder laten de resultaten zien dat organisaties die veel communiceren over fietsen ook meer fietsende werknemers hebben.

Uitgaande van de gedachte dat het inzichtelijk maken van gezondheidsvoordelen werkgevers handvatten geeft om fietsen te stimuleren is verder een model ontwikkeld dat de gezondheidsvoordelen van fietsen in euro’s uitdrukt. Meegenomen zijn de zorgkosten en de milieubesparingen van fietsen. Daar komt uit dat wanneer een gemiddeld persoon besluit 18 kilometer per week te fietsen, de kosten voor ziekteverzuim afnemen met een bedrag tussen de €230,- en de €410,-. De maatschappelijke kosten nemen hierbij af met gemiddeld €126,32.

'Dit onderzoek laat dus een interessante terugverdientijd voor snelfietsroutes zien die niet alleen relevant is voor regionale en nationale overheden maar ook voor bedrijven,' zo luidt de conclusie.

Relevantie

Scroll naar boven