Waarom een Mobiliteitsvisie?
De komende jaren ontwikkelt de gemeente Hellendoorn zich sterk. Projecten zoals het Combiplan, de verplaatsing van het station, het sportzorgcentrum, het centrumplan Nijverdal, woningbouw in de Kruidenwijk en Hellendoorn en de uitbreiding van het
bedrijventerrein geven invulling aan die ambitie. Die ruimtelijke en economische ontwikkelingen leiden tot een groeiende en veranderende mobiliteitsbehoefte, zowel binnen Hellendoorn als vanuit de regio. Dat komt onder andere tot uiting in een toenemende hoeveelheid autoverkeer op het wegennet en een toenemende parkeerbehoefte in en rond het centrum van Nijverdal. Dit Hellendoorns MobiliteitsPlan beschrijft hoe in die mobiliteitsbehoefte het beste kan worden voorzien. Daarbij geldt dat negatieve
effecten van het autoverkeer in de vorm van luchtvervuiling, geluidsoverlast, barrièrewerking van hoofdroutes en verkeersonveiligheid waar mogelijk moeten worden
teruggedrongen.
Van sectoraal naar integraal
De gemeenteraad heeft opdracht gegeven een plan te ontwikkelen in samenhang met de Structuurvisie. In deze Mobiliteitsvisie is hechte aansluiting gezocht met de ruimtelijke en economische projecten in de gemeente; het hoofdwegennet ontsluit die ruimtelijke ontwikkelingslocaties immers. Omgekeerd is bij verkeerskundige opgaven gezocht naar kansen om te komen tot aanpassing van de wegenstructuur in het kader van ruimtelijke en economische planontwikkelingen.
Dit mobiliteitsplan is het resultaat van een interactief proces, met directe betrokkenheid van andere gemeentelijke beleidsvelden (ruimtelijke ordening, stedenbouw, integrale veiligheid, economie, welzijn en onderwijs, milieu en recreatie en toerisme) en belangengroepringen en –organisaties (dorpsraden, winkeliers en ondernemers, hulpdiensten, gehandicaptenraad enz.). Op diverse momenten is de inhoud van het plan - en meer expliciet de gemaakte keuzen – bestuurlijk afgestemd met het College van B&W en is de Commissie Grondgebied geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld te reageren.
De beleidskeuzen van dit mobiliteitsplan zijn:
Hellendoorn in de regio:
- opwaarderen van de rijksweg N35 tot stroomweg met 2x2 rijstroken en een snelheidsregime van 100 km/uur;
- optimaliseren van de route naar de A1 via Rijssen;
- doorgaand verkeer afwikkelen via het hoofdwegennet (stroomwegen en gebiedsontsluitingswegen);
- opwaarderen van de regionale fietsverbindingen richting Zwolle en de Twentse steden (fietssnelweg F35);
- opwaarderen van de spoorlijn Zwolle – Almelo tot intercityverbinding.
Kernen Hellendoorn en Nijverdal:
- autoverkeer afwikkelen via de hoofdwegen (gebiedsontsluitingswegen A en B) om de leefbaarheid in de kwetsbare gebieden te verbeteren;
- de Smidsweg en Rijssensestraat behouden hun verkeersfunctie, maar doorgaand vrachtverkeer wordt geweerd;
- de Grotestraat (kernwinkelgebied) wordt autoluw of autovrij ingericht;
- verkeer wordt gestuurd door parkeerregulering;
- Nader onderzoek naar het veiliger maken van de fietsverbinding Koersendijk;
- de verbinding Boomcateweg/westelijke Van den Bergsweg wordt afgesloten voor autoverkeer;
- voor (doorgaand) vrachtverkeer worden specifieke routes aangewezen.
Kernen Haarle, Hulsen, Daarle en Daarlerveen:
- geen aanleg van een rondweg Haarle, problematiek oplossen vanuit een regionale aanpak gericht op bundeling van het doorgaande verkeer op het regionale hoofdwegennet;
- aanleg rondweg Hulsen integraal (natuur, milieu, leefbaarheid, veiligheid, bereikbaarheid etc) afwegen in een nadere nut- en noodzaakstudie;
- aanleg rondweg Daarlerveen integraal (natuur, milieu, leefbaarheid, veiligheid, bereikbaarheid etc) afwegen in een nadere nut- en noodzaakstudie;
- veiligheid en leefbaarheid centraal stellen bij de herinrichting van wegen in de kernen;
- de Tunnelweg en Luttenbergerweg categoriseren als erftoegangsweg (60 km/uur) en als zodanig inrichten.
Bedrijventerreinen:
- de maximum snelheid van wegen op bedrijventerreinen is 50 km/uur;
- starten van een verkenningsstudie voor een nieuwe noordelijke ontsluitingsroute voor bedrijventerrein ‘t Lochter.
Verblijfsgebieden (binnen en buiten de bebouwde kom):
- waar de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers in het gedrang komt kan op gebiedsontsluitingswegen op delen een maximum snelheid van 30 km/uur worden ingesteld;
- kiezen voor een duurzame inrichting van de 30 km/uur gebieden;
- afronden inrichting 60 km/uur zones buiten de bebouwde kom.
Recreatie- en landbouwverkeer:
- afwikkelen van het recreatieverkeer binnen de capaciteiten die het hoofd- en onderliggende wegennet bieden;
- infrastructurele barrières voor recreatieverkeer, in overleg met de betrokken wegbeheerders, opheffen. Waar dit niet mogelijk is wordt voorzien in een alternatieve route;
- ontsluitingsroutes LOG-gebieden aanwijzen en inrichten (zwaar vrachtverkeer en landbouwvoertuigen).
Fietsverkeer:
- de fietssnelweg F35 realiseren als ‘drager’ van het lokale fietsnetwerk en als hoofdaansluiting op het regionale fietsnetwerk;
- verfijnen van het huidige fietsnetwerk in de kernen Hellendoorn en Nijverdal en inrichten volgens de netwerkeisen van samenhang, directheid, aantrekkelijkheid, veiligheid, comfort en voldoende stallingsruimte;
- De mogelijkheid onderzoeken om de Koersendijk in te richten als fietsstraat.
Voetgangers:
- inrichten van toegankelijke en veilige voetgangersroutes voor iedereen (minder validen, slechtzienden, kinderen en ouderen) met voldoende veilige oversteekplaatsen;
- een rechtstreekse voetgangersverbinding tussen het nieuwe NS-station en het centrum van Nijverdal.
Openbaar vervoer:
- garanderen van een minimumniveau aan openbaar vervoer in het buitengebied en de kleine kernen via buurtbus en regiotaxi (basismobiliteit);
- inrichten van het nieuwe station Nijverdal als regionale vervoersknoop, met voldoende parkeervoorzieningen voor auto (P+R) en de fiets (fietsenstallingen);
- vanaf station Nijverdal directe en frequente busverbindingen met de belangrijkste werkgebieden en recreatief-toeristische bestemmingen in de kernen Nijverdal en Hellendoorn.
Verkeersveiligheid (gedrag):
- intensiveren van gedragsbeïnvloeding als onderdeel van de regionale RUP-aanpak;
- gedragsbeïnvloeding volgens een doelgroepenbenadering met specifieke aandacht voor de focusgroepen beginnende autobestuurders (16-24 jaar), autobestuurders (25-59 jaar), bromfietsers (16-24 jaar) en jongere (4-12 en 12-15 jaar) en oudere fietsers (60+ jaar).
Mobiliteitsmanagement:
- mobiliteitsmanagement inzetten als instrument ter ondersteuning van ketenmobiliteit en selectief autogebruik.
Parkeren:
- het parkeerbeleid van de gemeente Hellendoorn is uitgewerkt in het ‘Parkeerbeleidsplan Nijverdal’, dat in juni 2009 zal worden vastgesteld door de gemeenteraad. Uitgangspunt is de invoering van betaald parkeren in het centrum van Nijverdal in 2011.
Als bijlage is een uitvoeringsprogramma bijgevoegd van projecten en programma's die voortvloeien uit de Mobiliteitsvisie. Tevens is een termijn aangegeven waarop de projecten en programma's worden uitgevoerd inclusief een globale schatting van de daarmee gemoeide kosten. Afhankelijk van de jaarlijkse besluitvorming kunnen termijnen waarop projecten en programma's kunnen worden uitgevoerd in de tijd gaan schuiven of vervallen. De kostendragers zijn ingevuld. Daarnaast kan gedacht worden aan subsidies van
Europa, Rijk, Provincie (subsidiescan), grondexploitatie, bovenwijkse voorzieningen en begroting.