Uit het onderzoek blijkt dat 63 procent van de automobilisten zich in 2024 helemaal of bijna hielden aan de nieuwe maximumsnelheid van 30 km/h. In de tweede helft van 2024 testte het Openbaar Ministerie het handhaven van de snelheid met flitspalen. De snelheid daalde daardoor met ruim twintig procent, maar liep wel weer op na het verwijderen van de camera’s. De gemeente kijkt nu samen met het OM naar de meest effectieve locaties om flitspalen in de stad in te zetten.
Hulpdiensten en ov
De invoering van 30 km/h heeft geen merkbare vertraging opgeleverd voor de hulpdiensten, zo blijkt uit een analyse van duizenden ambulance- en brandweerritten. Het ov had wel te maken met een lichte vertraging. Busritten duurden van het begin tot de eindhalte gemiddeld 40 seconden langer en tramritten 10 seconden langer. Het aantal ongelukken met een bus of een tram nam met 24 procent af.
Het verkeersgeluid is op de 30 km/h wegen met 1,5 decibel afgenomen. De luchtkwaliteit bleef gelijk.
Hoopgevend
"Dertig rijden doen we voor meer verkeersveiligheid en we zien nu dat het werkt", reageert Melanie van der Horst, wethouder verkeer van de gemeente Amsterdam. "Het duurt vaak een tijd voor alle verkeersdeelnemers gewend zijn: in Brussel zag je bijvoorbeeld in de eerste drie jaar de snelheid steeds verder afnemen. Dus ik vind het hoopgevend dat we na een jaar al elf procent minder ongelukken met motorvoertuigen hebben op de wegen waar 30 km/h is ingevoerd."
Bron: gemeente Amsterdam