Methode voor kosten-baten-analyse van fietsprojecten

  • Soort:Aanbevelingen & Richtlijnen
  • Datum:01-07-2010

Een baanbrekende aanpak uit Kopenhagen voor methodologische aanpak van kosten-batenanalyse voor fietsprojecten


  • Kosten-baten analyse

    Een kosten-baten-analyse is vaak de basis voor politieke besluitvorming voor investeringen in verkeersmaatregelen. Kosten-baten-analyse komt neer op het toekennen van een monetaire waarde aan voor- en nadelen van een project. Dit maakt het mogelijk de voordelen (b.v. verminderde reistijd en verminderde milieuvervuiling) tegen de nadelen (bv. bouwkosten en lawaai).

    Fietsprojecten

    Het Deense Ministerie van Transport heeft een handleiding om kosten-baten-analyses uit te voeren. Deze handleiding heeft echter geen methode voor het beoordelen van fietsprojecten. Dat is nauwelijks acceptabel, want meer dan een derde van de inwoners van Kopenhagen gaat naar werk of school op de fiets. De stad Kopenhagen heeft daarom een methode ontwikkeld om fietsprojecten te waarderen gebaseerd op de principes uit de algemene Deense handleiding. In aanvulling zijn belangrijke data t.a.v. fietsen beschikbaar gemaakt door het Deense Ministerie van Transport. Dit is de eerste stap naar het ontwikkelen van een methode om ook fietsprojecten op te nemen in de Deense handleiding voor kosten-baten-analyse

    Gezonde investeringen

    De nieuwe methode is uitgeprobeerd bij twee concrete fietsprojecten die al zijn uitgevoerd in Kopenhagen: Bryggebroen, een fiets-/voetgangersbrug over de haven en de reconstructie van het kruispunt tussen de Gyldenløvesgade en de Søgade. In beide gevallen is de conclusie duidelijk: Vanuit kosten-baten-overwegingen zijn het bijzonder gezonde projecten, die een gelijkwaardige of betere terugverdienratio geven dan actuele weginfrastructuurprojecten, zoals de verbreding van de autosnelweg rond Roskilde of de nieuwe autosnelweg bij Silkeborg

    Fietscijfers in harde valuta

    -Iedere gefietste kilometer levert de maatschappij DKK 1,22 op (ca €0,16) op. Bij iedere per auto geleden kilometer daarentegen lijdt de maatschappij een schade van DKK 0,69 (ca. €0,09).
    - In kosten-baten-termen zijn de voordelen voor gezondheids- en levensverwachtingswinst 7 keer zo groot als de kosten van ongelukken
    - De kosten van fietsen zijn 33 øre per gefietste kilometer voor bouwkosten, onderhoud en aanschaf van een fiets (4,5 eurocent). De kosten voor autogebruik zijn DKK 2,20 (30 eurocent).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Methode voor kosten-baten-analyse van fietsprojecten

Scroll naar boven