Fietswinsturen zouden gebruikt kunnen worden als nieuwe indicator om de reistijdwinst uit te drukken die ontstaat als automobilisten overstappen op de fiets, zo stelt het bureau. Dit zou een positievere benadering betekenen dan te spreken over voertuigverliesuren voor de automobilist of fietsverliesuren. Met het begrip ‘fietswinstuur’ wordt de reistijdwinst in uren uitgedrukt die ontstaat als automobilisten overstappen op de fiets. Voor de case Breda keek men naar het effect van meer stallingscapaciteit, maar ook naar de winst die betere ca. snellere fietsinfrastructuur oplevert en het opgetelde effect van beide ingrepen.
Het fietswinstuur-model gaat - net als ieder model - uit van een aantal aannames. Bijvoorbeeld dat een verdubbeling van de stallingscapaciteit in Breda leidt tot een modal shift van auto naar fiets van 15% van de extra capaciteit. De modal shift die een snellere fietsrit door betere infrastructuur met minder stops oplevert ten opzichte van de autorit komt uit eerder studies naar elasticiteiten. Daarbij legt men ook een relatie tussen een hoogwaardige stalling en verbetering van de fietsketen. Door een verbetering in de kwaliteit van de stallingen zullen fietsers bijvoorbeeld met betere fietsen rijden en mede dankzij een beter netwerk in combinatie met stallingen langere afstanden overbruggen. Daarbij speelt ook de opmars van de e-bike een rol.
In euro's uitgedrukt is een fietsverliesuur gewaardeerd op €10,-, hetzelfde bedrag wat bij 'Beter Benutten' staat voor een voertuigverliesuur. Zo becijferd levert investeren in een stationsstalling én in een verdere verbetering van het fietsnetwerk over bijvoorbeeld een periode van tien jaar flink wat fietswinsturen op. Een verdubbeling van de stalling alleen levert al 1 miljoen euro op. Als de verbeteringen op de keten worden meegenomen, gaat het om nog grotere bedragen, oplopend tot € 22 miljoen.
Grootste besparing zit ‘m in keten, zo concludeert SOAB uit de berekening. Het stallen als zodanig heeft veel minder besparingseffect, vanwege het feit, dat de reistijdwinst hier niet groot is. Belangrijk is het dus om de stalling te zien als een cruciaal onderdeel van de keten.