Masterplan fietssnelweg F35 - eindversie

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Regio Twente en Goudappel Coffeng
  • Datum:15-03-2009

De centrale ‘drager&' van het Hoogwaardig Fietsnetwerk Twente moet de fietssnelweg F35 worden. Een snelle, comfortabele, veilige en non-stop fietsverbinding van Nijverdal naar Enschede.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Een perfecte en gestrekte route van Nijverdal, via Wierden, Almelo, Borne en Hengelo naar Enschede, met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal. De fietssnelweg kan worden doorgetrokken naar Gronau en vanaf daar aansluiten op de Duitse (recreatieve) fietsroutes. De potentie van de fietssnelweg is aanzienlijk. Het gaat niet alleen om fietsritten over de hele afstand. Door voldoende aansluitingen biedt de F35 een comfortabel alternatief voor de auto op korte afstanden. De F35 is multifunctioneel en dient meerdere doelen:
    • Verminderen van congestie op autoroutes naar de binnensteden, stations, kantoren en evenementenlocaties; een goed alternatief voor het steeds drukkere autoverkeer (mobiliteitsfunctie).
    • Steden, dorpen en recreatieve bestemmingen verbinden (recreatieve functie).
    • Een vlotte verbinding naar de centrumgebieden waar de meeste mensen werken en wonen en waar de meeste openbare voorzieningen zijn (economische functie).
    • Een vlotte verbinding tussen steden, stadsdelen, dorpen en nieuwbouw: tussen alle mogelijke bevolkingsgroepen in de Twentse samenleving (sociale functie).
    • Bijdrage in vermindering van broeikasgas (CO2) en geluid (milieufunctie).
    • Stimuleren van beweging per fi ets en andere mensaangedreven vervoermiddelen (gezondheidsfunctie).
    • Verlagen van het aantal verkeersslachtoffers (veiligheidsfunctie).
    • Een zichtbaar project, waar Twente mee op de kaart wordt gezet (PR-functie).

    tracé
    Het tracé van de F35 volgt tussen Nijverdal en Almelo de rijbaan van de Rijksweg N35. De precieze ligging is hier afhankelijk van de plannen voor de opwaardering van de N35 tot auto(snel)weg. Tussen Almelo en Enschede komt de F35 langs het spoor te liggen. De zijtak van Vriezenveen naar Almelo krijgt een vrijliggend tracé. De zijtak van Oldenzaal naar Enschede krijgt een vrijliggend tracé of komt langs de provinciale weg N342 te liggen. De ligging langs het spoor is van grote waarde. Hier ligt immers een strook vrije ruimte, die de realisatie van een vrijliggende, non-stop fietsverbinding richting de centrumgebieden en stationsomgevingen mogelijk maakt. Daarnaast kan de F35 meeprofiteren van de vaak ongelijkvloerse kruisingen tussen spoorwegen en drukke autowegen. Dit komt de veiligheid van het fietsverkeer ten goede. De stedelijke centra en vooral de stationsomgevingen zijn de knooppunten in het systeem. Hier is het mogelijk om over te stappen op het openbaar vervoer (bus, trein) of om verder te fietsen over het Hoogwaardig Fietsnetwerk Twente. Over het gehele tracé komen voldoende op- en afritten, zodat niet alleen de stedelijke centra maar alle Twentse ‘parels’ snel en veilig bereikbaar zijn.

    bouwstenen
    Het tracé van de F35 is opgebouwd uit vier ‘bouwstenen’: de rode loper, de randen, de constructie en de voorzieningen.
    • De rode loper is de continue lijn: het fi etspad dat minimaal 4 à 4,5 meter breed is.
    • De randen zijn de verticale bouwelementen die een duidelijke begrenzing aan de fi etssnelweg geven, daar waar dat noodzakelijk is (veiligheid) of gewenst (herkenbaarheid). De randen bieden de mogelijkheid om alle losse elementen (verlichting, rustpunten, bewegwijzering, voorzieningen, beplanting etc.) in een heldere structuur te organiseren.
    • Afhankelijk van de locatie en de inpassingsmogelijkheden ligt de fietssnelweg op maaiveld, talud of palen. In overleg met alle betrokken partijen moeten hier definitieve afspraken over worden gemaakt.
    • Verlichting, bewegwijzering, rustpunten, informatieborden, fietsenstallingen etc. zijn de voorzieningen die het gebruik van de fietssnelweg veraangenamen. De keuze voor het type voorziening is afhankelijk van de mogelijkheden die de locaties bieden.

    programma van eisen
    De F35 is een uniek project, dat hoge eisen stelt aan de kwaliteit van de stedelijke en landschappelijke inpassing, het aanzicht (architectuur), duurzaamheid (profi lering en materiaalgebruik) en het gebruik door f etsers (verkeerstechnische inrichting). De verschillende eisen op deze gebieden zijn uitgewerkt in een Programma van Eisen. Gemeenten gebruiken dit programma als toetsingskader bij de uitwerking van deeltrajecten of voor het beheer van de fi etsinfrastructuur.

    financieringsmogelijkheden
    Door als regio gezamenlijk op te trekken en heldere deeltrajecten te benoemen en vast te stellen, kan gefaseerd over meerdere jaren subsidie worden aangevraagd. Waar mogelijk kunnen de deeltrajecten worden geïntegreerd in economische en ruimtelijke projecten. Dat vergemakkelijkt co-financiering en vergroot de kans op bijdragen uit verschillende subsidieregelingen, zoals Belvedère, Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG), Plattelandsontwikkelingsplan Overijssel 2007-2013 (POP II), Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), het programma voor grensoverschrijdende projecten INTERREG en de Agenda van Twente. Om te stimuleren dat de deeltrajecten de nodige kwaliteit krijgen, wordt door Regio Twente vanuit de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) een bijdrage van 50% in de uitvoeringskosten voorzien. Voorwaarde is dat de deelprojecten voldoen aan het Programma van Eisen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Masterplan fietssnelweg F35 - eindversie

Scroll naar boven