Luisteren naar muziek leidt nog meer af

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-11-2018
Eigenlijk wisten we het al, maar in het promotieonderzoek van verkeerspsychologe Agnieszka Stelling wordt het nog eens bevestigd. Tieners die op de fiets naar muziek luisteren, zeggen dat zij hiervoor – ter compensatie - vaker om zich heen te kijken, maar in de praktijk doen zij dit nauwelijks.

muziek_fiets_br.jpg
Door de muziek horen zij hun omgeving niet alleen slechter, maar eerder onderzoek liet zien dat het hierdoor ook moeilijker is om geluiden, bijvoorbeeld van een naderende auto, te lokaliseren. Het luisteren naar muziek verslechtert de ‘auditieve prestatie’ meer dan het voeren van een telefoongesprek. Van de leeftijdsgroep die het vaakst de telefoon op de fiets gebruikt, de 16- tot 18-jarigen, gaf het merendeel aan dat zij door de muziek minder van de omgevingsgeluiden konden horen. Bij het voeren van een telefoongesprek was deze invloed minder. 

De jongeren geven aan dat zij bij het telefoongebruik compensatie-strategieën toepassen. Bij het muziekluisteren zijn dit: de muziek zachter of uit zetten als dat nodig is, vaker rondkijken, of één oortelefoon gebruiken in plaats van beide. Bij het voeren van een telefoongesprek geven de tieners het vaakst aan dat zij hun snelheid verlagen, het gesprek kort houden, en vaker rondkijken. ‘Bij observatie-onderzoek in het verkeer blijkt er van beter om zich heen kijken, echter nauwelijks sprake te zijn’, zegt Stelling. Dit gebeurde zo weinig dat dit onderzoeksonderdeel zelfs voortijdig moest worden gestopt, om de deelnemende fietsers niet te veel in gevaar te brengen. 

Verkeerspsychologe Agnieszka Stelling onderzocht in het kader van haar promotie aan de TU Delft op 5 november ook de rol van geluid voor fietsers en hun verkeersveiligheid in relatie tot (stille) elektrische auto’s.

Deze blijken minder goed gelokaliseerd te kunnen worden dan conventionele auto's, vooral als ze op lage snelheid rijden. Het lokaliseren blijkt bovendien lastiger als het geluid van recht achter de luisteraar vandaan komt. In een laboratoriumsetting moesten personen uit drie leeftijdscategorieën (16-18, 30-40 en 65-70 jaar) geluiden lokaliseren. Vooral de oudere leeftijdscategorie kon de geluiden van (zowel conventionele als elektrische) auto’s minder goed lokaliseren.
Het is volgens Stelling ook nog maar de vraag of het toevoegen van kunstmatig geluid aan elektrische auto’s een oplossing is. ‘De kans is groot dat het toegevoegde geluid  dusdanig wordt gemaskeerd door omgevingsgeluiden, dat het uiteindelijke effect minimaal is.’

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Luisteren naar muziek leidt nog meer af

Scroll naar boven