Lokaal fietsbeleid heeft baat bij zuivere afwegingen

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Uitgever:Fietsverkeer
  • Datum:01-06-2002

Een voorbeeld van een gemeentelijke begroting verkeer, die laat zien hoeveel verschillende subsidies mogelijk zijn, waardoor een juiste afweging wordt belemmerd.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De afgelopen jaren zijn grote stappen gezet in de decentralisatie van het verkeersbeleid. Dit kan het lokale fietsbeleid zeker kansen bieden. Van gemeenten, die het belang van de vervoerwijze fietsen voor hun eigen kernen als beste kennen, mag immers worden verwacht dat zij bij een toegenomen beleidsruimte zullen investeren in meer en betere fietsinfrastructuur. Voorwaarde is wel dat de totale subsidiestructuur voor verkeer, vervoer en infrastructuur het maken van zuivere afwegingen niet verstoort. Dat vraagt nog wel enige aandacht, zo blijkt.
    De instelling van de Gebundelde Doeluitkering (GDU) en de voorgenomen uitbreiding daarvan vergroten de beleidsruimte van decentrale overheden. Voor het fietsbeleid werd deze decentralisatie soms als een bedreiging gezien. Tot 1996 was geld voor fietsinfrastructuur namelijk ‘geoormerkt’ en de vrees bestond dat het onderbrengen ervan in de GDU zou leiden tot minder subsidie voor maatregelen voor fietsverkeer. Die vrees is onterecht gebleken. Desondanks vreest de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) opnieuw., dat verdere uitbreiding van de GDU ertoe kan leiden dat kleine infrastructuurprojecten, zoals voor fietsverkeer, niet zullen kunnen opboksen tegen dure en meer prestigieuze projecten voor de aanleg van infrastructuur, bijvoorbeeld voor het openbaar vervoer. Hoe de decentralisatie voor fietsbeleid precies zal uitpakken, is nog steeds niet bekend. Tot nu toe is alleen het loket veranderd waar gemeenten voor subsidie moeten aankloppen. Dat is niet meer de regionale directie van Rijkswaterstaat, maar de provincie of het kaderwetgebied. Maar nog steeds is de GDU niet de enige subsidiepot voor verkeersmaatregelen. Zo kent infrastructuur naar en op bedrijventerreinen vaak eigen regelingen, bestaan er voor verkeersveiligheid ook andere kanalen, was er voor OV-infrastructuur de laatste jaren een specifieke regeling (de Boer-gelden), enz.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Lokaal fietsbeleid heeft baat bij zuivere afwegingen

Scroll naar boven