Leiden wil fietsgebruik met tien procent laten groeien

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:23-03-2012

Leiden streeft er naar de komende jaren het fietsgebruik met tien procent te laten groeien. Het spiegelt zich daarbij aan een studie die het Fietsberaad deed naar de effecten van zo'n toename op de bereikbaarheid.


Stel dat het fietsgebruik met 10 procent toeneemt doordat de inwoners van een middelgrote stad iets minder vaak de auto pakken. Welke effecten heeft dat op de bereikbaarheid, de lokale luchtkwaliteit, de geluidhinder, de verkeersveiligheid, het klimaat en de volksgezondheid? Het Fietsberaad onderzocht dat in een modelstudie in 2010 voor de gemeente Alkmaar. Eén van de conclusies was dat het aantal autokilometers in en om Alkmaar met 3 procent daalt, binnen de bebouwde kom zelfs met 6 procent.
Gezien de overeenkomsten tussen Alkmaar en Leiden, kan verwacht worden dat de effecten in Leiden een zelfde orde grootte zullen hebben, aldus de gemeente in de nota Bereikbaar Leiden.
Uit de analyse in de nota blijkt dat het autoverkeer in de periode tot 2020 nog behoorlijk toeneemt. Tegelijkertijd is de ruimte voor uitbreiding van de capaciteit van de auto infrastructuur in de historische stad Leiden beperkt. Hierdoor is het noodzakelijk om bij het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen in 2020 niet alleen te kijken naar infrastructurele maatregelen, maar ook te kijken naar bijdrages die andere vervoerswijzen (fiets) kunnen leveren aan de verbetering van de bereikbaarheid, aldus de nota. 'De ambitie om in te zetten op tien procent meer fietsgebruik is dus een noodzakelijk element om de bereikbaarheid van Leiden in 2020 te kunnen verbeteren.'
De gewenste toename van 10% fietsgebruik zal gezien het huidige fietsgebruik binnen Leiden vooral gehaald moeten worden op de middellange afstanden vanuit de kernen in de agglomeratie Leiden naar het centrum. Hier vinden de meeste gebiedsontwikkelingen plaats en met de komst van de fietssnelwegen en de e-fiets zijn dit ook de afstanden waar de fiets zijn concurrentiepositie ten opzichte van de auto aan het verbeteren is. Voor Leiden betekent dit dat de prioriteit ligt op het benoemen en verbeteren van de toproutes naar de toplocaties inde stad.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Leiden wil fietsgebruik met tien procent laten groeien

Scroll naar boven