Fiets al tig wat jaartjes

Fiets al tig wat jaartjes en donkere kleding draagt zeker niet bij aan de detectie. Ook niet bij voetgangers. Reflectie kan ook overheersen, ooit eens met de auto een fietser met een hes wat wegwerkers gebruiken tegemoet gereden. Er is de rechterkant van de weg 2-richtingen fietspad en ik werd zelf zowat verblind door de strepen waar mijn verlichting op viel. Veel fietsverlichting vooral van de E-bike - Speed pedelec zijn soms erg fel. Straatverlichting brand nu veelal de gehele nacht en dan komt men opeens in het pikkedonker bij het verlaten van de beb. kom. Dan moet je weer wennen aan het donker. In België zweert men bij de hesjes en fietshelmen. Voor mij ook alleen de vaste fietsverlichting en liefst een gele fietsjas. Of er wat reflecterende strepen op. 

Reacties

De meeste conclusies kloppen wel, knipperende lichten scheppen meer verwarring dan herkenbaarheid, en een goed wit licht vooraan en rood achteraan doen al wonderen. Zeker nu dat zij met sterke LED zijn voorzien, en niet altijd afhankelijk zijn van een slippende dynamo. E-fietsen en speed-pedelec hebben hier een duidelijk voordeel. Ze moeten wel goed afgesteld zijn, vaak zijn ze te hoog en verblinden de fietsers / ander verkeer in de tegenrichting.
 
Geen vermelding van de oranje reflectoren op de pedalen, die helpen namelijk wel de typische trapbeweging waar te nemen.

Wel vreemd dat reflecterende zijden op de banden voor een goede zijwaartse herkenbaarheid niet genoemd worden. Oranje of gele hesjes zonder extra reflecterende strepen helpen inderdaad niet veel in het pikkedonker, maar die hebben doorgaans toch ook reflecterende fluo-oppervlaktes, die in de straling van autoverlichting wel nuttig zouden moeten zijn.
 
Scroll naar boven