Op basis van deze samenva

Op basis van deze samenvatting heb ik ernstige twijfels bij enkele conclusies uit dit onderzoek, met name wat betreft het knipperen van achterlichten. De bevindingen zijn in elk geval in tegenspraak met het IWACC-rapport 'Visuele waarneming in het verkeer' uit de jaren '80. Daarin stond dat knipperende signalen slechter localiseerbaar zijn, en voor een onrustig verkeerstafereel leiden. Je kunt je afvragen hoe representatief de 32 proefpersonen uiy Brunei zijn, en hoe hun instructie precies luidde. Maar sowieso gaat het bij visuele waarneming in het verkeer om meer dan alleen opgemerkt worden. Herkenbaarheid van het verkeerstafereel en het vermijden van een overdaad aan visuele prikkels zijn ook elementen die in beschouwing genomen moeten worden. Kortom, ik zou dit onderzoek graag in een bredere context kritisch tegen het licht willen houden. Daarbij moeten elementen als 'detecteerbaarheid', 'relatieve opvallendheid', 'localiseerbaarheid' en 'herkenbaarheid' in de afwegingen betrokken worden.

Reacties

Eens, Tom. Bovendien werd in dit onderzoek gevraagd om op een knop te drukken als een fietser werd gezien. als iedereen zo goed op fietsers zou letten, dan waren de problemen al stukken minder.
Scroll naar boven