Kanteldriewieler scoort goed in eerste praktijktest

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-04-2024
Deelnemers aan een kleinschalige praktijktest zijn positief over de elektrische kanteldriewieler, het ontwerp waarmee Piet Noordzij in 2022 de Nationale Verkeersveiligheidsprijs won. Dit blijkt uit een rapport van SWOV over het onderzoek naar de rijbeleving van de kanteldriewieler.

De elektrische kanteldriewieler heeft een verlaagd zadel en twee voorwielen die in de bocht kantelen als een tweewieler. De drie wielen van de fiets blijven altijd aan de grond, waardoor er meer grip op het wegdek en meer stabiliteit is. Vooral voor oudere fietsers met balansproblemen kan de elektrische kanteldriewieler een uitkomst zijn.  


Foto: praktijktest met kanteldriewieler (Bron: SWOV)
 
Praktijktest
Naar aanleiding van het ontwerp van Noordzij heeft de provincie Fryslân opdracht gegeven aan twee producenten om een prototype van de elektrische kanteldriewieler te bouwen. SWOV voerde hiermee in Drachten een praktijktest uit. 28 deelnemers, gezonde en actieve fietsers tussen de 57 en 71 jaar, legden een parcours af met een gewone elektrische fiets, een starre elektrische driewieler (met twee achterwielen) en een van de twee elektrische kanteldriewielers. Na afloop vulden ze een vragenlijst in waarin ze de drie fietsen beoordeelden op diverse handelingen uitvoeren, zoals bochten nemen en stoppen, en de rijbeleving.
 
Resultaten
De deelnemers beoordeelden de beide kanteldriewielers in het algemeen positief tot zeer positief op rijbeleving en de verschillende handelingen. Ze voelden zich veilig, zeker en prettig op deze fietsen. Over de andere twee fietstypen in het onderzoek waren ze ook positief. De gewone elektrische tweewieler scoorde het hoogst in de test, mogelijk omdat de deelnemers hier vooral mee vertrouwd waren. De starre driewieler scoorde het laagst.
In vergelijking met de tweewieler scoorde de kanteldriewieler lager op het nemen van bochten en het lopen met de fiets. De kanteldriewieler scoorde beter dan de starre driewieler op het optrekken vanuit stilstand, het lopen met de fiets en het maken en behouden van de snelheid. De deelnemers beoordelden de starre driewieler beter op balans bij stilstand.
 
Vervolgonderzoek
Uit dit onderzoek naar de subjectieve rijbeleving kwamen geen duidelijke voordelen van de kanteldriewieler ten opzichte van de tweewieler naar voren. Vervolgonderzoek, bijvoorbeeld met geïnstrumenteerde fietsen zou meer inzicht moeten bieden in de objectieve verkeersveiligheidsaspecten. De mogelijkheden in dit onderzoek worden beperkt doordat de beoogde doelgroep van de kanteldriewieler, kwetsbare ouderen, vanwege ethische overwegingen niet bij praktijktesten mag worden betrokken. Het is wel mogelijk om met sensoren de  voorwaartse snelheid, versnellingshoeken en lichaamsbeweging van jongere fietsers te meten, waarmee men de verschillende fietstypen objectief kan vergelijken.  
 
 
Bron: SWOV
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Kanteldriewieler scoort goed in eerste praktijktest

Scroll naar boven