Dat gebeurt onder de kop ‘Is urban cycling worth the risk’.
Met name in Londen weerhoudt de angst voor ongelukken veel mensen ervan om te gaan fietsen. Maar per miljard mijl kwamen vorig jaar 30,9 fietsers om het leven, terwijl in dezelfde periode 35,8 voetgangers per miljard mijl het leven lieten.
Deze relativering gaat echter niet op voor het aantal gewonde fietsers. Dat aantal ligt driemaal zo hoog als bij de voetgangers en komt in de buurt van de risico’s die motorrijders lopen.
En Londen is er nog lang niet vergeleken met andere steden. Er vielen de laatste jaren gemiddeld 1,1 fietsdoden per 10.000 woon-werkfietsers. In Amsterdam zou het gemiddelde volgens het artikel liggen op 0,4.
De Financial Times benadrukt daarbij dat er behoefte is aan meer gescheiden fietsvoorzieningen in Engeland, en verwijst daarvoor naar de situatie Nederland.
Ook berekent het artikel hoe lang je moet fietsen willen de gezondheidsvoordelen teniet gedaan worden door de nadelen van het inademen van vervuilde lucht. In Londen begint de schade door luchtverontreiniging na een uur of twee/drie fietsen de voordelen van nog meer lichaamsbeweging te overstijgen. Maar pas wie meer dan 9 uur en 50 minuten fietst in de stad, loopt een verhoogd overlijdensrisico omdat dan de opgetelde schade door luchtverontreiniging de overhand krijgt.
Los daarvan zijn de gezondheidsvoordelen van fietsen aanzienlijk, aldus het artikel. Een half uur bewegen per dag is wel het minimum voor een gezond leven, maar veel mensen hebben er baat om meer te bewegen en de fietsen is daar een probaat middel voor.