Verstedelijking
Stedelijke regio’s staan voor enorme uitdagingen. In de Nationale Omgevingsvisie wordt het beleid doorgezet dat verdere verstedelijking zoveel mogelijk binnen de huidige stedelijke contouren moet plaatsvinden. Op deze manier blijven de stedelijke regio’s bereikbaar en blijft het ruimtebeslag van mobiliteit en wonen beperkt.
Stedelijke mobiliteit
Inbreiding heeft grote voordelen voor bereikbaarheid van allerlei plekken met de fiets, te voet en met het stedelijke openbaar vervoer. De inpassing van fietsen wordt wel een steeds grotere uitdaging, vanwege de toename van fietsen in het algemeen, en de grotere schakering aan fietstypes. Door inbreiding neemt de druk op de leefomgeving bovendien verder toe. Waar en onder welke condities kunnen steden het beste ‘de hoogte in’? En inbreiding gaat wellicht niet samen met toenemend autobezit en -gebruik. Mobility as a Service (MaaS) kan reizen makkelijker maken, wat steeds belangrijker wordt naarmate meer mensen er voor kiezen geen eigen auto te bezitten. Komen er zelfrijdende (deel)voertuigen, en zo ja, gaan die ook in het stedelijk gebied rijden? Is het verstandig dat stedelijke regio’s zich daar nu al op voorbereiden, en hoe? Daar komt de opgave voor de energietransitie nog bij, met name waar het gaat om de inpassing van elektrische voertuigen met de bijbehorende laadinfrastructuur. Hoeveel van die infrastructuur is er in de toekomst nodig, waar, en van welk type?