De plannen voor zo'n keurmerk zijn al in een redelijk vergevorderd stadium. De fabrikanten van fietsverlichting - verenigd binnen de RAI Vereniging - streven er naar om zo'n keurmerk in de herfst van 2012 ingevoerd te krijgen. Uitgangspunt is een driesterrensysteem, waarbij de Franse en Duitse eisen als vertrekpunt zijn genomen. Eén ster staat voor 'gezien worden', twee sterren voor 'zien' en drie sterren voor 'zien op polderwegen'. Of in lichtsterkte uitgedrukt: 4, 7 en 10 lux. Ook voor de achterverlichting gelden eisen (0,02, 0,025 en 0,04 lux). Op dit ogenblik voldoet 70 procent van de fietsverlichting nog niet aan de eisen voor één ster, aldus de verlichtingsindustrie. Verder zou de verlichting vast monteerbaar moet zijn en voorzien van een indicator die aangeeft of een batterij bijna leeg is. Naar verwachting moet de consument voor goede verlichting zo'n 9 euro gaan betalen. Vooralsnog zijn geen eisen voorzien ten aanzien van de robuustheid van de lampen.