IenW zet in op versterking huidige aanpak fatbikes

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:06-02-2025
Er komen geen specifieke regels voor alleen fatbikes, zo schrijft minister Barry Madlener in een brief aan de Tweede Kamer. In plaats van een helmplicht en leeftijdsgrens voor jonge fatbikebestuurders zet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in op versterking van de communicatie, handhaving en markttoezicht rond opgevoerde elektrische fietsen.

In de brief Aanpak verkeersveiligheid van elektrische fietsen, die minister Barry Madlener op 5 februari aan de Tweede Kamer verstuurd, staat dat de aangenomen motie voor een helmplicht en een leeftijdsgrens niet uitvoerbaar wordt geacht. Madlener verwijst hierbij naar het recente onderzoek van DTV, waaruit bleek dat het onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen in de praktijk niet mogelijk is. Daarnaast benoemt hij dat er geen goede onderbouwing mogelijk is voor een helmplicht en leeftijdsgrens voor alle elektrische fietsen. Het is bijvoorbeeld nog niet duidelijk of men met een e-fiets daadwerkelijk een groter risico loopt.
 
Problematiek
Tegelijk onderkent het ministerie van IenW de verkeersveiligheidsproblematiek die is ontstaan door de toename van opgevoerde fatbikes. Madlener: “Het is van belang dat elektrische fietsen, waaronder fatbikes, voldoen aan de regels voor fietsen met trapondersteuning en dat de bestuurders van deze fietsen veilig gedrag vertonen in het verkeer. Het opvoeren van elektrische fietsen en het gebruik van illegale voertuigen brengt niet alleen verkeersveiligheidsrisico’s met zich mee, maar leidt er ook toe dat bestuurders niet verzekerd zijn bij een ongeval.” Het ministerie zet daarom in op een versterking van de huidige aanpak die bestaat uit communicatie, handhaving en marktttoezicht en is van mening dat deze het meest effectief is om het probleem verder aan te pakken.
 
’t Kan Hard Gaan
De campagne ’t kan hard gaan waarin jongeren worden gewezen op de risico’s die ze lopen als ze op een elektrische fiets rijden die niet aan de regels voldoet, krijgt in 2025 een vervolg. Mogelijk gebeurt dit voor de zomer, wanneer ouders een elektrische fiets voor hun kinderen aanschaffen voor het komende schooljaar. Het ministerie gaat ook met andere overheden en partners in gesprek of het huidige aanbod aan communicatiemiddelen van de campagne volstaat.
 
Handhaving
De politie komt op straat steeds meer opgevoerde elektrische fietsen tegen en dit heeft geleid tot een sterke toename van boetes en inbeslagnames. Het aantal boetes voor het rijden met een illegaal opgevoerd voertuig op de openbare weg is gestegen van 643 in 2023 naar 4845 in 2024. Hoewel er geen exacte cijfers zijn bevestigt de politie dat het in het merendeel van de gevallen om fatbikes gaat.
Naast het voortzetten van deze wijze van handhaving onderzoekt men er nieuwe taken en bevoegdheden aan boa’s kunnen worden toegekend, zodat ze op meer feiten handhavend kunnen optreden.
 
Markttoezicht
De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat in 2025 door met de controle van verkopers en fabrikanten van fatbikes die op de markt worden gebracht als fiets met trapondersteuning, maar in werkelijkheid een ongekeurde bromfiets zijn.
Daarnaast zet men in op het verwijderen van advertenties van ongekeurde bromfietsen op handelsplatforms, zoals Marktplaats, en wil men de instroom van illegale voertuigen beperken door de Douane in te zetten voor het toezicht op fatbikes die niet voldoen aan Europese producteisen.
 
Verbod op software
Het ministerie van IenW werkt nog aan een verbod op de aanwezigheid van hard- en software op elektrische fietsen waarmee men de snelheid van een elektrische fiets tijdelijk tot het toegestane niveau kan begrenzen. Deze wijziging op de Regeling voertuigen treedt naar verwachting op 1 juli 2025 in werking en maakt het mogelijk om te handhaven op de aanwezigheid van dit soort voorzieningen.
Verder loopt er nog onderzoek naar een vorm van typegoedkeuring voor elektrische fietsen, waarvan de resultaten rond de zomer worden verwacht, en start IenW begin 2025 met een onderzoek naar de mogelijkheid om de snelheid van lichte elektrische voertuigen met geofencing te beïnvloeden en zo de verkeersveiligheid te bevorderen.
 
Op 11 februari 2025 vindt in de Tweede Kamer het commissiedebat verkeersveiligheid plaats, waarin de fatbike naar verwachting een belangrijk thema zal zijn.
 
 
Bron: Tweede Kamer
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

IenW zet in op versterking huidige aanpak fatbikes

Scroll naar boven