Groei fietsgebruik naar stations zet door

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-04-2007

De vraag naar fietsparkeervoorzieningen rond stations zal ook de komende jaren toenemen. Het groeiende aantal studenten en de positieve ontwikkeling van de economie leveren hier een belangrijke bijdrage aan.


De toename van het aantal studenten blijft de belangrijkste aanjager voor het fietsgebruik naar stations, zo meldt het Fietsberaad in het rapport 'Ontwikkelingen van het fietsgebruik in voor- en natransport van de trein' (publikatie 12). In het verleden heeft invoering van de ov-studentenkaart al geleid tot een forse toename van de vraag naar stallingsruimte. Met name het aantal studenten in het wetenschappelijk onderwijs zal tot 2020 blijven groeien, zo voorspelt het ministerie van Onderwijs. Die groep vormt een goede indicator voor het fietsgebruik van studenten, waarschijnlijk omdat de reisafstanden groter zijn dan van hbo-studenten waardoor ze meer met de trein reizen. Daarnaast zal het aantal betalende treinreizigers groeien door de gunstige economische verwachtingen. Beide ontwikkelingen zullen elkaar versterken. Ook andere factoren die zich minder eenvoudig laten voorspellen kunnen het fietsgebruik beïnvloeden, aldus het Fietsberaad. Zo kunnen een paar mooie zomers het fietsgebruik fors opschroeven. Evenals de mogelijke introductie van gratis openbaar vervoer. Ook de voorziene kwaliteitsverbetering van de stallingen bij stations zal het fietsgebruik een extra stimulans geven. Daar staat tegenover dat de groeiende tekorten aan onbewaakte stallingen voor een deel van de treinreizigers reden zal zijn om niet meer met de fiets te gaan.

Op basis van het onderzoek doet het Fietsberaad een aantal aanbevelingen aan ProRail, de NS en gemeenten: - Herzie de prognoses voor de vereiste stallingscapaciteit bij stations en gebruik daarvoor zoveel mogelijk bronnen. Studenten moeten een aparte plek krijgen.
- Betrek gemeenten (beter) bij tellingen en prognoses. Het Fietsberaad wil graag meedenken hoe de gegevens beter ontsloten kunnen worden voor gemeenten.
- Breid het aantal onbewaakte plekken fors uit. Vanwege het gebrek aan ruimte op het maaiveld, zal dit bij grote stations vaak inpandig of ondergronds gerealiseerd moeten worden. Met de capaciteitsuitbreidingen zijn miljoeneninvesteringen gemoeid. - Kies voor maatwerk per station, met een integrale aanpak voor bewaakt en onbewaakt stallen. De huidige exploitatievorm van de bewaakte stallingen belemmert integraal maatwerk per station. - Optimaliseer het gebruik van de beschikbare stallingscapaciteit, door weesfietsen te verwijderen, de maximale stallingsduur te verkorten, kortingsacties voor bewaakte stallingen met overcapaciteit, korting voor weekend-stallers, enzovoort. - Professionaliseer het beheer en de handhaving van de onbewaakte stallingen. - Andere beleidssectoren, zoals het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, moeten in hun beleid beter rekening houden met de indirecte effecten van maatregelen op het fietsparkeren bij stations.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Groei fietsgebruik naar stations zet door

Scroll naar boven