De gemeente Beuningen wil voor de komende tien jaar nieuw verkeersbeleid vaststellen. Hierbij dient te worden voortgeborduurd op bestaand beleid, maar dient ook nadrukkelijk rekening te worden gehouden met ruimtelijke ontwikkelingen en andere beleidsvelden die in de gemeente en de regio een rol spelen.
Het laatste verkeersbeleidsplan dateert uit 2004. In dit plan is een Uitvoeringsprogramma opgenomen waaraan de laatste jaren uitvoering aan is gegeven. Zo is de gemeente
aan de slag gegaan met het verder aanwijzen en inrichten van het wegennet conform Duurzaam Veilig volgens het in het beleidsplan vastgestelde wegcategoriseringsplan.
Dit heeft erin geresulteerd dat alle verblijfsgebieden als zodanig zijn aangewezen en op doelmatige wijze zijn ingericht. Ook zijn enkele gebiedsontsluitingswegen heringericht en is de reconstructie van de Leigraaf momenteel in voorbereiding. Belangrijkste discussiepunt
blijven echter nog steeds de functie en vormgeving van de Van Heemstraweg, Burgemeester Geradtslaan en Houtduiflaan.
Wanneer naar het effect van de getroffen maatregelen wordt gekeken blijkt dat deze maatregelen een goede bijdrage hebben geleverd aan het verhogen van de verkeersveiligheid. De locaties waar nog geen maatregelen zijn getroffen scoren nog steeds hoog op verkeersonveiligheid.
In de Stadsregio Arnhem-Nijmegen speelt een aantal ontwikkelingen die van invloed zijn op de verkeersstromen binnen de gemeente Beuningen. Ontwikkelingen op de A50, A73 en de realisatie van een tweede stadsbrug in Nijmegen, maar ook ontwikkeling van een grootschalige woningbouwlocatie tussen Beuningen en Ewijk, de realisatie van een HOV-verbinding en een snelfietsroute tussen Beuningen en Nijmegen hebben aanzienlijke ruimtelijke consequenties. Dit gecombineerd met het feit dat tot en met 2008 het aantal letselongevallen is gestegen is blijvende aandacht voor de verkeersstructuur en verkeersveiligheid noodzakelijk. Gelukkig laat 2009 weer een dalende trend zien.
De gemeente streeft er dan ook naar de verkeersveiligheid verder te verbeteren en het verkeer in goede banen te leiden. Dit wil de gemeente bereiken door het creëren van een robuuste verkeersstructuur. De belangrijkste maatregel, het realiseren van de zuidelijke structuurweg, is momenteel in voorbereiding. Ook de reconstructie van de Leigraaf is in voorbereiding.
Daarnaast wordt, door de Burgemeester Geradtslaan en Houtduiflaan ook aan het netwerk van de gebiedsontsluitingswegen toe te voegen en aan de volledige Van Heemstraweg de functie van gebiedsontsluitingsweg toe te kennen, een logische en herkenbare ontsluitingsstructuur voor Beuningen gecreëerd. Wel heeft de gemeente de wens om de Van Heemstraweg in Weurt en in het centrum van Beuningen af te waarderen zodat deze weg veel minder een barrière vormt in het dorp.
Voorts is het zaak aandacht te besteden aan de ontsluiting van de grootschalige nieuwbouwlocatie Keizershoeve tussen Ewijk en Beuningen. Met name de aansluitingen op de Van Heemstraweg (Blatenplak) en de Schoenaker (Koningstraat, Ooigraaf) zijn hierbij van belang evenals de aantakking vanuit de wijk naar de te realiseren snelfietsroute. Deze snelfietsroute vormt een comfortabele fietsverbinding vanaf Keizershove via de Koningstraat, Burgemeester van Suchtelenstraat en Nieuwe Pieckelaan in Beuningen naar Nijmegen.
Om de verkeerscirculatie in en rond het centrum van Beuningen te verbeteren worden enkele suggesties gedaan om met name het bevoorradingsverkeer beter af te wikkelen en een duidelijke parkeerroute rondom het centrum te realiseren via de Burgemeester Geradtslaan en de Alexiastraat.
Op lokaal niveau zijn infrastructurele aanpassingen gewenst op kruispunten en wegvakken. Met name het kruispunt Burgemeester Geradtslaan - Houtduiflaan en enkele kruispunten in het buitengebied verdienen hierbij de aandacht. De reconstructie van het kruispunt Van Heemstraweg - Plakstraat is momenteel in voorbereiding. Ook de overige aansluitingen met de Van Heemstraweg in Winssen (Deijnschestraat, Geerstraat, Leegstraat) verdienen de aandacht. Op wegvakniveau is snelheidsverlaging gewenst op enkele kruispunten op de Van Heemstraweg in Winssen, de Molenstraat (Winssen), Trajanussingel, Wolfsbossingel (Beuningen), Vordingstraat, Burgemeester Sprengerlaan (Ewijk), Jonkerstraat, Laan 1945 en Postkantoorstraat (Weurt). Ten slotte verdient de parkeersituatie in met name de wat
oudere woonwijken de aandacht.
Naast infrastructurele maatregelen dient ook structureel aandacht te worden besteed aan voorlichting, handhaving en educatie. Zonder in dit stadium concrete acties, campagnes e.d. te benoemen dient hiervoor een breed scala aan doelgroepen benaderd te worden.