Dit blijkt uit het Jaarprogramma Fiets 2009, dat het college naar de gemeenteraad stuurde. Het college beschouwt de fiets als één van de pijlers voor duurzame mobiliteit in de stad en zet met name in op de aanleg van vrijliggende fietspaden en fietspaden met rood asfalt.
In het in 2007 aangenomen Meerjarenprogramma Fiets 2007-2010 heeft de gemeente Den Haag een hoofdroutenetwerk voor de fiets vastgelegd. Dit jaar start de gemeente de voorbereiding van 12 nieuwe projecten die bijdragen aan het completeren van het fietsroutenetwerk in Den Haag. Daarbij gaat het ondermeer om het creëren van nog ontbrekende fietsvoorzieningen op delen van de Goudenregenstraat en de Stadhouderslaan. Ook start de voorbereiding voor een vrijliggend fietspad langs het Finnenburg in de richting van het centrum en wordt een ontwerp gemaakt voor een vrijliggend fietspad aan de andere zijde van de Hogewal.
Tegelijkertijd rondt de gemeente dit jaar negen ontbrekende schakels in het hoofdroutenetwerk af. Dat geldt voor bijvoorbeeld het fietspad Spoorlaan (de verbinding tussen de bestaande Spoorlaan en de Ypenburgse Stationsweg), dat fietsers van en naar Zoetermeer en Ypenburg een flinke omweg gaat besparen en het tweerichtingsverkeer fietspad door de Waldorpstraat om het groeiende fietsverkeer rond station Hollands Spoor op te vangen.
De gemeente Den Haag spant zich daarnaast in om bestaande fietspaden te verbeteren. In 2009 zal van circa 30 kilometer fietspad in Den Haag de bestrating worden vervangen door rood asfalt.