Inleiding
Aanleiding
Het fietsgebruik in de GGA regio ’s-Hertogenbosch staat onder druk door een aantal
ontwikkelingen: de nieuwbouw van (verspreide) functies, ontbrekende schakels bij
barrières, omrijdafstanden in het buitengebied, oponthoud in de stedelijke gebieden en
een toenemende autobeschikbaarheid. Gezien vanuit de stedelijke bereikbaarheid,
gezondheid en milieu is dit een ongewenste tendens.
Om deze ontwikkeling te doorbreken is het opstellen van een regionale fietsnota een
eerste aanzet, maar een echte impuls kan het fietsgebruik krijgen door op belangrijke
assen een hoogwaardige fietsvoorziening aan te leggen in de vorm van een fietssnelweg.
Een fietssnelweg is een hoogwaardige fietsvoorziening die non-stop en conflictvrij
een verbinding vormt tussen twee of meer gebieden (bronpunten). ‘Non-stop’ en
‘conflictvrij’ geven aan dat ingezet wordt op een hoog kwaliteitsniveau.
Een kansrijke relatie is de route tussen Oss en ’s-Hertogenbosch. De combinatie van
functies aan beide zijden en de ligging van kleinere kernen aan de verbinding maken
de relatie kansrijk.
Doel van de studie
Doel van deze studie is het bepalen van het meest geschikte tracé. Tevens wordt gekeken naar de haalbaarheid van het tracé. Deze haalbaarheidsstudie is een eerste stap in het proces dat moet leiden tot de realisatie van een hoogwaardige fietsverbinding tussen ’s-Hertogenbosch en Oss of de realisatie hiervan op deeltrajecten. De fietssnelweg tussen Oss en ’s-Hertogenbosch heeft als werknaam F59.