Fietsparkeerbeleid in Amsterdam is volwassen

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Dirk Ligtermoet, Ligtermoet & Partners
  • Uitgever:Fietsverkeer 24
  • Datum:25-02-2010

Amsterdam: hoofdstad en in veel aspecten een uitzonderlijke stad binnen Nederland. Ook als het gaat om fietsverkeer en alles wat ermee samenhangt, inclusief de diefstal. Fietsverkeer in Amsterdam is zeker de laatste decennia vooral een succesverhaal. Er is meer aandacht vanuit het beleid en het fietsgebruik blijft toenemen. Amsterdam heeft inmiddels veel bereikt op de klassieke fietsbeleidterreinen van infrastructuur voor de rijdende én stilstaande fiets, mede door een bijzondere struc


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Amsterdam de enige stad in Nederland is waar drie lagen van overheidsbestuur zich in aanzienlijke mate met het fietsbeleid bemoeien. De Stadsregio Amsterdam subsidieert met stevige budgetten de totstandkoming van een regionaal fietsnet en is daarmee een belangrijke actor als het om fietsvoorzieningen gaat. Binnen de gemeente Amsterdam zijn zeker in fietsbeleid de stadsdelen van groot belang, naast de Centrale Stad. 
    Het lijkt erop dat Amsterdam zo langzamerhand de stadsorganisatie tot een pluspunt voor fietsbeleid heeft gemaakt, door het goede van een coördinatie op enige afstand (Centrale Stad) te combineren met de detailkennis en het hands-on beleid van de stadsdelen.
    Dat vertaalt zich in een hoofdnet met een aanvaardbare tot goede kwaliteit. En het fietsparkeerbeleid van met name de stadsdelen heeft er voor gezorgd dat het bekende beeld van Amsterdam als een chaos van her en der geplaatste of neergekwakte fietsen anno 2010 niet meer klopt.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsparkeerbeleid in Amsterdam is volwassen

Scroll naar boven