Fietspad past zich aan het gebruik aan

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:23-01-2012

Het is nog toekomstmuziek, maar Kopenhagen denkt er serieus over flexibele fietspaden te introduceren. Als het erg druk is, krijgt de fietser er een stukje voetpad bij. Voor de korte termijn kiest men ervoor extra brede fietspaden aan te leggen. Dat is te lezen in het lange-termijn fietsplan van de stad, dat een periode omvat van 2011-2025.


De modal share in Kopenhagen in het woon-werkverkeer ligt op dit ogenblik rond 36%. In 2025 moet dat 50% zijn. Dat moet onder bereikt worden door de aanleg van een PLUSnet dat 2025 gereed moet zijn. Dat omvat groene routes, fietssnelwegen en andere veelgebruikte routes. Kenmerk is dat fietsers er naast elkaar kunnen rijden, zonder dat een inhaler hoeft te bellen om er voorbij te kunnen. De doelstelling is drie stroken in iedere richting op 80 procent van het netwerk, vier stroken in totaal als er sprake is van tweerichtingspaden. Groene golven zorgen ervoor dat fietsers zo min mogelijk hoeven te stoppen.
Met de opwaardering wil de gemeente vooral de reistijden verbeteren om te kunnen concurreren met andere vervoerwijzen. 48% van de inwoners geeft aan dat dit de belangrijkste reden is om te gaan fietsen. Men rekent met een toename van het aantal fietsers met 1 tot 2% bij een reistijdreductie van 10%.
In 2025 passen straten zich aan het gebruik aan. Of het nu spitsuur is, tijd om te winkelen of tijd om uit te gaan. Met led-markering in het wegdek geeft de straat aan welke vervoerwijze waar prioriteit heeft. Zo kunnen fietspaden tijdelijk breder worden gemaakt tijdens de ochtendspits ten koste van de voetgangers. En een halteplaats voor bus komt even op, en verdwijnt dan weer.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietspad past zich aan het gebruik aan

Scroll naar boven