Fietsgebruik voor mensen met een beperking stimuleren

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:René Beijer
  • Datum:06-07-2021
Met de ratificatie in 2016 van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap heeft de samenleving de plicht om fysieke en figuurlijke drempels weg te nemen. Dat geldt in dit rapport met name voor de fietsers met een beperking op een aangepaste fiets. Deze aangepaste fiets wijkt vaak af door zijn vorm en maatvoering. Om deze groep te stimuleren is er voor gekozen om belemmeringen weg te halen en de bekendheid te vergroten.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Dit document bevat het rapport van een onderzoek naar mogelijkheden en onmogelijkheden voor fietsers die te maken hebben/krijgen met een beperking. In 2016 heeft Nederland het VN-verdrag inzake rechten van personen met een handicap geratificeerd. Het VN-verdrag handicap (Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, New York, 13-12-2006) heeft als doel dat de wereld toegankelijk en inclusief wordt voor iedereen. De samenleving moet daarom fysieke en figuurlijke drempels weghalen. Hiermee wordt bedoeld dat mensen met een beperking:
    • vrijelijk kunnen kiezen waar, met wie en hoe zij willen wonen en leven;
    • de beschikking hebben over zorg en diensten die hen waar nodig ondersteunen bij het participeren in de samenleving;
    • net als iedereen toegang hebben tot informatie, producten, openbare voorzieningen, maatschappelijke diensten, gebouwen en openbare ruimte.

    Op het gebied van mobiliteit zijn diverse voorzieningen voor mensen met een mobiliteitsbeperking beschikbaar en maatregelen getroffen:
    • Speciale vormen van collectief vervoer onder de noemer doelgroepenvervoer;
    • Speciale parkeerplaatsen voor auto’s van mensen met een mobiliteitsbeperking (bijvoorbeeld algemene gehandicapte parkeerplaatsen);
    • Herkenbare looproutes en toegankelijke openbare ruimte;

    Voor het gebruik van de (aangepaste) fiets door mensen met een beperking zijn echter nog weinig specifieke
    voorzieningen, terwijl fietsen ook voor deze groep tal van voordelen biedt:
    • Langere afstanden zijn eenvoudiger te overbruggen zonder gebruik te hoeven maken van auto of openbaar vervoer;
    • Fietsen is gezond voor lichaam en geest;
    • Fietsen zijn schoon/milieuvriendelijk en ten opzichte van een auto goedkoop;
    • Je kunt er mee doorrijden tot in de smalste straatjes en mag in gebieden komen waar vervuilende voertuigen niet mogen komen.

    Eén van deze drempels is het gebruik van de fiets door bestuurders met een beperking. Deze beperking zorgt er voor dat de bestuurder van de fiets voor andere keuzes komt te staan dan de gebruiker van de standaard fiets. Belangrijk is de zelfredzaamheid, de regie in eigen hand houden en onafhankelijk kunnen opereren. Hiervoor zijn er verschillende soorten aangepaste fietsen op de markt. Deze fietsen zijn meestal groter en zwaarder dan de gangbare fietsen en door hun afmetingen nemen ze meer ruimte in. Al deze fietsen vallen onder de noemer buitenmodelfiets. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor fysiek minder sterke personen door de ontwikkeling van de elektrische trapondersteuning enorm toegenomen. Hierdoor is het eenvoudiger geworden voor mensen met een beperking om gebruik te maken van een fiets als alternatief voor het openbaar vervoer en de auto. Met dit onderzoek wordt geïnventariseerd welke hindernissen er nog weggenomen moeten worden om het (buitenmodel)fietsgebruik voor mensen met een beperking te vergroten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsgebruik voor mensen met een beperking stimuleren

Scroll naar boven