Fietsers leggen langere afstanden af

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:31-10-2011

Fietsers hebben de afgelopen 10 jaar in totaal 13 procent meer kilometers afgelegd. Dat komt deels door de toename van de bevolking, maar vooral doordat de reisafstanden per fiets zijn toegenomen. De schaalvergroting bij allerlei voorzieningen (scholen, winkelcentra, banken, sportaccommodaties) en het uitdijen van het stedelijke gebied zijn hiervan de oorzaak. Ook de woon-werkafstanden zijn daardoor langer geworden.


Dat blijkt uit de Mobiliteitsbalans 2011 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). 
Zeventig procent van alle verplaatsingen is korter dan 7,5 kilometer. Fiets en auto hebben over deze reisafstand beide een aandeel van ongeveer 35 procent. Het openbaar vervoer heeft over de korte afstanden nauwelijks betekenis. Bijna de helft van alle woonwerkverplaatsingen tot 7,5 kilometer wordt met de fiets afgelegd. Voor verplaatsingen van en naar school of opleiding is dat zelfs meer dan de helft (55 procent). De dagelijkse vrijetijds¬activiteiten op korte afstand van de woning worden voornamelijk lopend en fietsend afgelegd. De auto is dominant bij zakelijke verplaatsingen (73 procent) en dagelijkse huishoudelijke activiteiten (41 procent). 

In de drie stadsregio’s Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven blijkt het reisgedrag over korte afstanden behoorlijk te verschillen. De auto wordt meer gebruikt in Eindhoven en Rotterdam, de fiets meer in Amsterdam. Binnen de stadsgrens Amsterdam wordt de auto veel minder vaak gebruikt dan in Rotterdam en Eindhoven. Bij verplaatsingen tussen de centrale stad en de overige gemeenten in de stadsregio’s overheerst de auto. De verschillen tussen de stadsregio’s zijn terug te voeren op verschillen tussen het parkeerbeleid, de ruimtelijke structuur van de stad(sregio), de samenstel¬ling van de bevolking, het autobezit en het aanbod van openbaar vervoer. Een precieze bijdrage van elk van deze factoren aan de regionale mobiliteit is echter nog niet te geven, aldus het KiM.

De fiets wordt steeds meer gebruikt in combinatie met een treinreis. Op dit moment gaat het hierbij om 4 procent van alle fietsritten. Ruim 40 procent van de treinreizigers gebruikt de fiets om van huis naar het station te komen en terug. Op de plaats van bestemming is het gebruik van de fiets ongeveer 10 procent.

Eind 2007 had ruim 3 procent van de Nederlanders boven de 12 jaar een elektrische fiets. Sindsdien is de verkoop ervan verviervoudigd. E-bikekilometers blijken voor een groot deel gewone fietskilometers te vervangen, zo stelt het KiM.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsers leggen langere afstanden af

Scroll naar boven