Een voordeel van een boch

Een voordeel van een bochtstraal van 2m is ontwijfeld dat invoegende fietsers hun snelheid verlagen, maar dat heeft - lijkt me - als nadeel dat de invoegende fietsers meer ruimte (vetergang) nodig hebben en aandacht voor de balans. In de praktijk zal er - als het soepel invoegen gefrustreerd wordt en de mogelijkheid daartoe bestaat (zoals op de bovenste afbeelding) een olifantenpaadje gecreëerd worden met de gewenste bochtstraal. Dan kun je het maar beter in het ontwerp accomoderen (en eventueel de voorrang regelen met haaientanden). En niet te vergeten het zicht van de fietsers op elkaar zo ruim mogelijk maken.

Reacties

Die bochtstraal van 2 meter klinkt leuk, maar betekent meteen dat voor fietsen met een grote draaicirkel, zoals bakfietsen, tandems, fietsen met aanhanger en bepaalde ligfietsen, de rechtsafslaande fietser op de helft van de tegenliggende fietsers terecht komt. Die 5 m draaicirkel is niet voor niets bedacht. Volg die dan ook!
Dit begrijpen de ontwerpers helaas nog steeds niet. 
Scroll naar boven