Graag wil ik reageren op

Graag wil ik reageren op punt 3.
Als veelfietser mijd ik onverharde paden.
Onverharde paden hebben de volgende nare eigenschappen:
  1. Bij droog weer loopt een open ketting snel droog door het oppikken van stof en zand. Dit verhoogt de slijtage.
  2. Bij nat weer gebeurt hetzelfde door opspattende modder. Ook kleding en fiets worden vies door opspattende modder.
  3. Na vriesweer of bij kwakkelweer in de winter ontdooit de bovenlaag van het pad en vormt een blubberlaag op de nog bevroren onderlaag van het pad. Heel slecht te befietsen, en ook nu wordt alles flink bemodderd.
  4. Valgevaar door losliggende steentjes op het pad of mulle stukken (er worden zelfs waarschuwingsborden voor geplaatst, en zelf ben ik al eens bijna in het prikkeldraad beland toen er plotseling een mul stuk in het pad zat)
Misschien niet zo'n probleem voor mooi-weer fietsers die relatief weinig kilometers per jaar maken, maar wel voor altijd-fietsers en voor fietsers die er gebruik van maken voor hun woon-werkverkeer.
Helemaal vervelend wordt het als een voorheen verhard pad gedowngraad wordt naar een onverhard pad, wat tegenwoordig regelmatig gebeurt. Dat geeft me het gevoel dat de fiets toch meer gezien wordt als hobby-artikel dan als serieus alternatief voor de auto.

Ik hoop daarom dat er een (half-)verharding van voldoende kwaliteit toegepast kan worden, die de genoemde nadelen afdoende ondervangt.
Scroll naar boven