Fietsende klant in de belangstelling

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:06-06-2005
De Fietsersbond vraagt met een campagne aandacht voor de fietsende winkelbezoeker. Het gaat er de bond vooral om de detailhandel bewust te maken van het belang van de fietser als consument. Daarnaast wil men de fietser zelf wijzen op alternatieve mogelijkheden om boodschappen mee te nemen, zoals bijvoorbeeld met de fietskar. In Belgi‘ volgt men een andere aanpak. Daar loopt al enkele jaren een succesvolle actie om fietsende klanten te belonen voor hun vervoerwijzekeuze.

De Fietsersbond vraagt met een campagne aandacht voor de fietsende winkelbezoeker. Het gaat er de bond vooral om de detailhandel bewust te maken van het belang van de fietser als consument. Daarnaast wil men de fietser zelf wijzen op alternatieve mogelijkheden om boodschappen mee te nemen, zoals bijvoorbeeld met de fietskar. In Belgi� volgt men een andere aanpak. Daar loopt al enkele jaren een succesvolle actie om fietsende klanten te belonen voor hun vervoerwijzekeuze.

De Fietsersbond zet in het rapport 'Fietsers zijn goede klanten' een aantal cijfers uit verschillende onderzoeken op een rijtje. De bond constateert dat de meeste gemeenten en winkeliers de voordelen van de fietsende klant sterk onderschatten. De fietsende klant komt bijvoorbeeld vaker naar de supermarkt en koopt daarbij minstens zoveel als de automobilist die een of twee keer per week komt, aldus de Bond. Verder ontbreekt bij 30 procent van de supermarkten een fietsenrek. Niet verwonderlijk dat uit onderzoek van het Centraal Bureau levensmiddelenhandel (2004) blijkt dat 72% van de klanten betere fietsenrekken wil. Hiermee staat deze wens op de derde plaats achter snelkassa's (84%) en extra geld kunnen pinnen (ook 72%).

Belgerinkel
In Belgi� organiseren de Unie van Zelfstandige Ondernemers en de Bond Beter Leefmilieu al sinds 2002 de campagne 'Met Belgerinkel naar de Winkel'. Doel van de campagne is klanten aan te zetten vaker de fiets te gebruiken naar de winkel en hun fiets goed te onderhouden. Deelnemende partijen zijn winkeliers, fietshandelaren en de gemeente. Achterliggende gedachte is dat fietsen goed is voor de gezondheid van de klant, de klandizie van de fietsvakhandel, de bereikbaarheid van winkels en het leefmilieu in de gemeente.
De campagne start altijd tijdens de Week van de Zachte Weggebruiker in mei en duurt tot de zomervakantie. De deelnemende winkeliers geven de fietsende klant per winkelbezoek een stempel op hun spaarkaart. Met iedere volle spaarkaart maakt de klant kans op een prijs. Ook kan hij zijn fiets gratis laten controleren op mankementen en kan hij zijn suggesties voor verbetering van de fietsvoorzieningen via een formulier kwijt aan zijn gemeente. In 2002 deden er 43 gemeenten mee, in 2004 al 130, waarbinnen in totaal 12 500 winkeliers. De deelnemende klanten fietsten samen 4700000 kilometer bij elkaar.
Meer informatie: www.belgerinkel.be en www.fietsersbond.nl

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsende klant in de belangstelling

Scroll naar boven