Op 15 juni 2007 heeft de gemeenteraad van Den Haag ingestemd met het verkeerscirculatieplan centrumgebied en de daarin opgenomen verkeersstructuur voor het centrum van Den Haag. Het verkeerscirculatieplan legt echter een duidelijk primaat bij fiets- en voetgangersverkeer, zodat nadrukkelijk voor het fietsbelang gekozen kan worden. Wel geldt daarbij de randvoorwaarde van een attractieve binnenstad; de gemeente streeft er namelijk naar de binnenstad het visitekaartje voor Den Haag te laten zijn (Binnenstadsplan 2010-2020). Behalve aandacht voor de rijdende fiets, is ook goed fietsparkeerbeleid onderdeel van de kwaliteitssprong naar een echt attractieve binnenstad.
Op basis van een analyse van de bestaande situatie, wordt in het plan een visie op het netwerk van doorgaande fietsroutes beschreven en worden verbeteringsvoorstellen gedaan voor de positie van de fiets in de binnenstad. Vervolgens wordt ingezoomd op de problematiek van fietsers in voetgangersgebieden.
Het plan behandelt verder fietsparkeren. Op basis van een analyse van de bestaande situatie worden aanbevelingen gedaan over gewenste uitbreiding van de parkeercapaciteit. Daarna wordt aandacht besteed aan het bewaakt parkeren en in het bijzonder aan de opzet van het systeem. Vervolgens wordt nog ingegaan op de mogelijkheden van gratis bewaakt stallen.