Fietsdata is waardevol voor beleidsmakers, verkeerskundigen en ontwerpers voor het maken van
gefundeerde keuzes voor maatregelen op fietsroutes om zo het fietsgebruik te stimuleren. Uit data
van verkeerslichten (VLOG) kan informatie gehaald worden die inzicht biedt in intensiteiten en
wachttijden van fietsverkeer. De gemeente Den Haag heeft onderzocht hoe betrouwbaar de data is en
of er maatregelen zijn die de betrouwbaarheid verder verhogen. Door veldonderzoek te combineren
met video- en data-analyse zijn interessante conclusies te trekken.
1. Uit data van detectielussen bij verkeerslichten kan waardevolle informatie over intensiteiten
en wachttijden van fietsers gehaald worden.
2. In vergelijking tot andere detectieconfiguraties scoort de standaardconfiguratie van
fietsdetectielussen goed.
3. De default instelling van de gevoeligheid van fietsdetectielussen kan aangepast worden van
sense-waarde 15 naar sense-waarde 5 of zelfs 3.
4. Fietsdetectielussen nabij de stopstreep (koplussen) kunnen ook gebruikt worden voor inzicht
in fietsgebruik.