Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsberaadnotitie: vernieuwde inzichten in boogstralen en remafstanden

Fietsberaadnotitie: vernieuwde inzichten in boogstralen en remafstanden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-06-2025
Sinds de Ontwerpwijzer Fietsverkeer van CROW verscheen in 2016 zijn er naast de ‘standaardfiets’, waar de ontwerpwijzer op is gebaseerd, diverse ‘buitenmodelfietsen’ bijgekomen op het fietspad. Haskoning onderzocht in opdracht van CROW-Fietsberaad of de huidige richtlijnen voor boogstralen en remafstanden nog voldoen voor deze nieuwe fietstypen en adviseert op basis van het onderzoek om de boogstralen bij ontwerpsnelheden van 12 en 20 km/h te verruimen.

In een praktijkonderzoek op het parkeerterrein van het Gazelle Experience Center in Amersfoort reden 11 deelnemers een testparcours op vijf verschillende typen buitenmodelfietsen: een elektrische fiets, een tweewielige bakfiets, een driewielige bakfiets, een driewielfiets en een duofiets. Het weer was regenachtig en met een temperatuur van rond het vriespunt, ongeveer de slechtste omstandigheden voor het nemen van bochten en remmen, waardoor de uitkomsten van het onderzoek representatief zijn voor een veilig fietspad.
 
De deelnemers moesten meerdere malen een bocht nemen, zowel linksaf als rechtsaf, waarbij ze zo dicht mogelijk bij een lijn met een boogstraal van 5 meter moesten blijven, steeds met een hogere snelheid. Op een driewielige bakfiets en een driewielige fiets namen de deelnemers gemiddeld een ruimere bocht dan deelnemers op een e-fiets en een tweewielige bakfiets. Op een duofiets nam men een ruimere bocht naar rechts, maar niet naar links, mogelijk speelt hierbij mee dat er maar één persoon op de fiets zat.
 
Boogstraal
De gemiddelde boogstralen die uit het onderzoek kwamen waren groter dan die in de Ontwerpwijzer Fietsverkeer. In de Fietsberaadnotitie is dan ook de aanbeveling opgenomen om de boogstralen voor ontwerpsnelheden van 12 km/h te verruimen van 5 naar 6 meter en bij ontwerpsnelheden van 20 km/h van 10 naar 12 meter. In het onderzoek is men niet hoger gegaan dan 25 km/h omdat elektrische fietsen hierop begrensd zijn, maar uit extrapolatie van de testgegevens bleek dat de bestaande boogstraal van 20 meter voor een ontwerpsnelheid van 30 km/h nog steeds voldoet.
In lijn met het Vademecum fietsvoorzieningen Vlaanderen is daarnaast het advies om een bochtverbreding van 5 meter toe te passen bij boogstralen kleiner dan 12 meter op een tweerichtingsfietspad.
 
Remweg
Uit de remwegtest bleek dat de deelnemers een remvertraging van 1,5 m/s2 op alle fietstypen als comfortabel ervoeren. Dit is conform de Ontwerpwijzer Fietsverkeer en hiervoor is dus geen aanpassing nodig.
 

Relevantie

Scroll naar boven