Fietsbeleidsplan Oss 2010 -2020

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Gemeente Oss
  • Datum:05-05-2010

In Oss maakt het fietsbeleidsplan integraal onderdeel uit de Mobiliteitsvisie. Dit dossier geeft een compleet beeld.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • In juni 2009 heeft de gemeenteraad van Oss de Mobililteitsvisie “Balans in beweging” vastgesteld. Het centrale doel van de Mobiliteitsvisie is het in balans brengen van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in de gemeente Oss. Een groter deel van de verplaatsingen binnen Oss moet plaats gaan vinden met de fiets of het openbaar vervoer. Deze vervoerswijzen moeten veilig, comfortabel en snel zijn en zijn uitgewerkt in deelplannen.
    Om een verschuiving in vervoerswijzen te bereiken is een visie alleen niet voldoende.  De visie kan niet los worden gezien van de deelplannen, waaronder het deelplan Fiets. In de Mobiliteitsvisie zijn de deelplannen samengebracht tot een integraal verkeer- en vervoersbeleid.

    Mobiliteitsvisie Oss 2020

    De bereikbaarheid van Oss staat onder druk. Door de regiofunctie van Oss, de toenemende mobiliteit en de ruimtelijke ontwikkelingen, neemt de intensiteit op het wegennet toe. Om de balans tussen de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid te bereiken streeft de gemeente Oss naar een verschuiving in het gebruik van vervoerswijzen. Het aandeel van de fiets in de modal split zou moeten stijgen van 34% in 2006 naar 40% in 2020. De inspanningen zullen zich moeten richten op:
    o Directe en samenhangende routes;
    o Verkeersveiligheid voor fietsers;
    o Comfortabele en aantrekkelijke routes;
    o Stallingen.
    Daarnaast kan met aanvullende maatregelen een extra impuls gegeven worden:
    o De aanpak van fietsendiefstal;
    o Het stimuleren en faciliteren van verkeerseducatie;
    o Het onderzoeken en toepassen van innovaties.

    Deelplan Fiets
    Voor het fietsbeleid zijn de Nota Mobiliteit van de rijksoverheid en het plan ‘Fiets in de Versnelling’ van de provincie Noord-Brabant de belangrijkste kaders. In het deelplan Fiets wordt verder ingegaan op de huidige situatie, ongevallen, fietsnota 2005 en de fietsbalans 2009. Bovendien is het fietsnetwerk herzien, met onderscheid naar hoogwaardige, regionale, lokale en toeristische fietsroutes, op basis van de vijf hoofdeisen. Tot slot is een document opgenomen over fietsvoorzieningen op bedrijventerreinen. Hierbij is ingegaan op functie, intensiteit, weginrichting en ongevallen.

  • kennisitem uit de provincie Noord-Brabant

Relevantie

Scroll naar boven