Fietsersairbag beproefd in crashtest

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:08-11-2012

Op de Automotive Campus in Helmond is een succesvolle demonstratie gegeven van een speciale fietsersairbag. Deze airbag is het resultaat van een onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Fietsersbond naar de verbetering van de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers.


Onder ruime belangstelling van internationaal publiek, waaronder verschillende autofabrikanten, werd een dummy op een fiets met 40 km per uur aangereden door een personenwagen uitgerust met de airbag. De airbag activeerde succesvol zodat het hoofd en bovenlijf van de dummy goed opgevangen werden.

De laatste jaren overleden jaarlijks gemiddeld bijna 100 fietsers en 50 voetgangers als gevolg van een ongeluk waarbij een auto betrokken was. In opdracht van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en de Fietsersbond onderzocht het SaveCAP consortium van bedrijven wat de meest geschikte oplossingen zijn om het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers en voetgangers te verminderen. Auto's uitrusten met een automatisch remsysteem en/of een airbag op hun voorruit bleek de meeste potentie te hebben.

Volvo heeft al een airbag voor voetgangers en een automatisch remsysteem in een model op de markt. Voor fietsers zijn deze twee voorzieningen net even lastiger te realiseren. Fietsers moeten eerder gedetecteerd worden. Voor een voetganger is een sensor die recht vooruit iets detecteert voldoende, voor een fietser niet. Met de sensor die nu in het SaveCAPproject is ontwikkeld, zijn fietsers in een range van 40 graden te detecteren. De fietsersairbag (die ook zeer effectief is voor voetgangers) is groter dan de voetgangersairbag en bedekt vooral ook de deurstijlen.

Het onderzoek toont volgens TNO aan dat met een combinatie van automatisch remmen en de airbag ongeveer 70 fietsers per jaar en 30 voetgangers per jaar het ongeluk had kunnen overleven. Bij het aantal ernstig gewonden worden soortgelijke resultaten verwacht.Het zal volgens TNO waarschijnlijk nog zo’n vijf jaar duren voordat auto’s te koop zijn waar dit systeem ingebouwd kan worden.
Het ministerie stelde ruim 2 miljoen euro beschikbaar om de 'fietsersairbag' te ontwikkelen. Ook de Zweedse overheid droeg 3 ton bij. In dit project werkt TNO samen met de Nederlandse Fietsersbond, Centraal Beheer Achmea en het Zweeds-Amerikaanse bedrijf Autoliv (producent van airbags).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsairbag beproefd in crashtest

Scroll naar boven