Fiets-fietsongevallen

  • Soort:Notities
  • Auteur:Paul Schepers - Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart
  • Uitgever:Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart
  • Datum:09-09-2010

Het aantal ziekenhuisgewonden ontwikkelt zich de afgelopen decennia minder gunstig. Dat komt voornamelijk door het stijgende aantal ziekenhuisopnamen onder fietsers (van 6.800 in 1990 naar 8.100 in 2007). Circa 12% van de opnamen onder fietsers is een gevolg van een fiets-fietsongeval, een botsing. Een verkenning naar typen ongevallen, oorzaken en oplossingen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De breedte van fietspaden en in mindere mate andere kwaliteitsaspecten van
    fietsvoorzieningen zoals de kwaliteit van de verharding spelen een rol bij fietsfietsongevallen. Meer breedte schept extra veiligheidsmarge waardoor andere (gedrags)factoren minder snel tot ongevallen leiden. En een overrijdbare berm zonder  hoogteverschil met de verharding schept ruimte voor uitwijkmanoeuvres. 
    Het bestaan van tweerichtingen(brom)fietspaden is een belangrijke factor in enkele typen ongevallen, met name botsingen tussen fietsers en (brom/snor-)fietsers bij het passeren en inhalen.

Relevantie

Scroll naar boven