FLO in Utrecht

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Wiljan van Wilgenburg, Monique Simons, Bas Spierings
  • Uitgever:Departement Sociale Geografie en Planologie, Universiteit Utrecht
  • Datum:18-10-2017

De universiteit Utrecht onderzocht samen met ontwikkelaar Springlab hoe de FLO in de praktijk functioneert aan de hand van de beschikbare data en interviews met fietsers.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De FLO is een interactieve paal die fietsers spelenderwijs advies geeft om groen licht te kunnen halen bij het volgende verkeerslicht. Op 120 meter voor het verkeerslicht passeert de fietsers de blauwe zuil. Twintig meter daarvoor detecteert de radar van FLO de snelheid en geeft dat door aan de verkeersregelinstallatie waardoor FLO weet wanneer en hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Na de introductie van FLO is het aantal fietsers dat door kan rijden omdat zij het groene verkeerslicht hebben gehaald gemiddeld met 4% gestegen is.

    Uit de gegevens blijkt ook dat relatief meer fietsers het groene licht kunnen halen buiten de spits (met een flexibele verkeersregeling ) dan tijdens de spits (met een starre verkeersregeling )(stijging van 8% versus 3%).

     

Relevantie

Scroll naar boven